Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, December 1, 2010

Alahai Hidayat

Haah, postpone la.

“Mak, Dayat tak nak sunat.”

Kih kih kih mak mula tergelak di hujung telefon.

“Kitorang bo-layan ngan dia nih. Tu ha tengah terlelap dalam kereta, penat menangis. Sume batal. Kensel.” Saya melihat Hidayat terlentok di kerusi belakang. Pagi tadi semasa kami mahu bersiap untuk ke hospital, dia meminta izin untuk duduk di depan sebelah abah. “Kan ni hal Dayat, jadi Dayat duduk depan la ye mama.” Hari ini giliran Hanessa duduk di kerusi depan sekiranya saya yang memandu. Saya terbayang balik karang Hidayat duduk depan memakai kain pelikat kotak-kotak hijau milik abahnya.

Okay, no problem.”
“Tapi Dayat kena buang sampah la,” sambungnya lagi. Itu tugasan sesiapa yang giliran duduk di depan untuk keluar dan ambil beg sampah di bonet kereta dan campakkan ke dalam tong besar di Jastre, tempat pembuangan sampah awam.

“Jangan ekau buek cam tu kek dio. Tunggu la wan datang, nanti wan pujuk dio.” Huh, bunyinya macam la esok mak nak datang. Macam kami ni kat Sijangkang je gayanya.

“Bila mak nak datang?”
Mak ketawa. “Ghamai nak datang ni. Tapi nanti la dulu.”
“Kalau cam tu, memang tak sunat la tahun ni nampaknya.” Pegawai di tempat berkhatan tadi mengabarkan operasi berkhatan ini akan berjalan sehingga minggu kedua bulan Disember. Proses berkhatan adalah percuma, hanya atas budi bicara keluarga untuk menghulurkan berian kepada tok mudimnya. Kelihatan dua orang yang bertugas mengendalikan seorang kanak-kanak.

“Tak baik ekau marah-marah dio. Pujuklah dio. Anak jantan ekau tu la sorang (yang lum sunat la ...)”

“Mak tau (?), setengah jam pujuk dia atas katil tu. Intan pun masuk sekali peluk leher dia dan tiup ubun-ubun dia (nak ambik gambar je mulanya). Abah dia pegang tangan dia. Tang kaki tu yang susah nak lurus, keras macam pokok kayu. Tak boleh nak inject takut salah urat. Ni memang kepit habis. Jenuh pegawai kesihatan berdua tu melayan.  Lepas kitorang keluar, masuk pulak staf lain dua orang lagi nak pujuk dia. Keluar geleng kepala dan masuk lagi sorang, pun sama gak. Sume tak jalan.”

Mak ketawa lagi. “Omak baghu nak poie bank ni. Dah jumpo cek kau tu dek abah. Ingat nak masukkan duit Dayat sekali. Kensel la ni.” Hmmm ... tak do joki la nampak eh. Melopeh la ekau, Dayat.

“Mak tau, dia dah dapat hadiah dah. Hari tu abah dia main pistol dia sampai rosak. Pas tu abah dia bagi la dia $20 beli mainan lain. Haa ni ingat lepas sunat nak beli biskal, kensel la ni.” Terbayang sebuah basikal berkepak-kepak terbang jauh di balik awan. Huhuu... sian dia.

Mak ketawa, “Tak apolah. Tu la dio takut tu tengok oghang bersunat.”

Apa taknya, kami bertiga masuk berlegar setengah jam di hadapan bilik operasi. Entah mengapa kami dipanggil masuk lebih awal. Walhal ‘calon-calon’ lain masuk terus menghilang di dalam bilik operasi. Ada tiga bilik semuanya. Menariknya semua budak lelaki yang keluar dengan kain pelikat terikat di leher atau digenggam erat di dada mempamerkan wajah riang dan senyuman. Bahkan ada yang berjalan seperti biasa dan hampir berlari anak. Hebat tu! Tidak ada langsung wajah yang basah dek airmata.

Hidayat ceria bermain kerusi roda yang tersadai di situ. Sekejap dia naik ditolak oleh abahnya. Sekejap dia pula menolak abah yang berlakon jadi budak baru lepas bersunat. Tenang dan ceria sungguh dia!

Sempat berbual dengan seorang ibu yang anaknya sedang ‘dipotong anunya’ tua sedikit dari Hidayat, 9 tahun umurnya. Tambah kenalan lagi. Peramah sungguh ibu ini. Balik karang boleh add dia kat FB. Yang bestnya, kami boleh nampak dari luar anaknya tu sedang terbaring, melepasi dua lapis pintu kaca yang bersih tembus pandang. Hanya terhalang dek tubuh tok mudim sahaja. Benar-benar memberi peluang Hidayat ‘menikmati’ pemandangan yang bakal dilaluinya. Kata ibu ini, anaknya yang mahu sendiri untuk dikhatankan. Dia dijemput masuk sama tetapi kerana kengerian, dia hanya mengambil gambar dari luar sahaja.

Selepas wanita ini berlalu dengan suami dan anaknya itu, tuk mudim berdua berehat pula sebentar menikmati sarapan pagi barangkali. Huhh, tunggu lagi sekitar 15 minit.

Teringat tatkala Naqib berkhatan dua tahun lepas. Hidayat ikut mengiringi Alongnya bersama abah dan atuknya masuk sama-sama ke dalam bilik doktor. Dia melihat Along menahan perasaan dan menangis sedikit. Dia juga sibuk menemuduga Dr, Yunus (sekarang YB) tentang apa yang dibuat oleh beliau kepada Alongnya tu. “Risau saya nih, karang dibuatnya pulak sendiri kat orang lain.” Kata Dr. Yunus tergelak sambil meneruskan tugasnya.

Cuma satu perkara je, kata Hidayat, “Along dulu nangis sikit je. Dayat nak nangis kuat-kuat biar sampai satu planet dengar.” Wahhh!!! Dan itulah kesudahannya. Tak jadi potong kali ni. Huhh ...

Kami turun ke ruang legar hospital. Di sana terserempak dengan sepasang suami isteri yang turut menghantar dua anak lelaki berkhatan tadi, berusia 9 dan 10 tahun. Hanya si abang yang cemik sedikit dan banyak duduk. Manakala si adik lincah bergerak ke sana sini. Masing-masing memakai kain pelikat. Ibunya telah memujuk Hidayat hampir 15 minit. Lemah-lembut dan terus memujuk. Saya dan abahnya hanya memerhati sambil sesekali menyampuk. Nampaknya ibu ini sungguh-sungguh memujuk Hidayat bahkan dia sudi menemani Hidayat ke atas semula. Baik sungguh. Hidayat sesekali terangguk-angguk dan tekun mendengar pujukannya. Akhirnya dia pun mengucapkan selamat tinggal selepas memeluk dan mencium pipi Hidayat. Hingga dia dan keluarganya beredar, Hidayat masih tegak berdiri dengan mata yang merah bekas menangis. Terpesona saya melihat wanita ini. Peribadi yang indah dimilikinya. Penuh keibuan. Walhal semasa sama-sama menunggu giliran tadi, kami tidak saling menyapa pun kerana duduk berjauhan. Teringat kepada jiran sebelah rumah yang berhijrah ke Batu Pahat, Kak Ina. Iras sungguh wajah dan perwatakan wanita ini dengan Kak Ina.

Semasa saya di dapur, anak lelaki saya muncul bertanya, “Mama, tadi wan belikan hadiah Dayat ke?” Dia tahu saya menelefon wannya di kampung.
“Tak”
“Napa?”
“Dayat rasa napa?” Budak lelaki ni senyum-senyum mempamerkan gigi arnabnya.
“Kalau sunat je baru dapat.” sambung saya. Hidayat diam. Tak ada tanda positif. Selamba. Huhh ...

Tiba-tiba telefon tangan berdering. “Mana Dayat, mak nak cakap ngan dia.” Hampir 18 minit telefon terlekap di cuping telinga kiri Hidayat sambil dia menonton tv. Entah apa la yang dicakap oleh wannya.

“Apa yang wan cakap tadi?”
“Wan kata nanti atuk nak beli helikopter remote dan pos laju ke sini. Duit RM200.”
Lagi apa wan cakap?
“Entah, Dayat tak dengar. Wan cakap laju sangat.” Laa pulak ...

Melihat fadhilat di sebaliknya. Semoga ada kebaikan penangguhan ini. Bukan bermakna peribadi yang lemah. Tetapi mungkin rezeki Hidayat dapat hadiah dan rehlah ke Gua Niah sebelum berkhatan, serta helikopter remote yang diimpi-impikan. Dan mencukupkan sedekah berian yang lebih sempurna, insyaAllah. Semoga Allah SWT memudahkan segala urusan. Rabbi yassir wala tu’assir.  Ameen.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing