Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 6, 2010

Uhh tak ada hati?

Salam pagi Sabtu.

Ya, betul kata-kata -menulis dari hati kelak akan jatuh ke hati.  Hati tunggak diri, maka berbuatlah menggunakan hati.  Baik di hati, baiklah natijahnya.

Kebelakangan ini saya tidak ada hati nak menulis.  Pagi ini pun ... cuma saya jenguk sekejap blog Naqhuhines dan melihat ada tiga komen yang perlu dimoderate.  Dua darinya saya mahu paparkan dan satu lagi saya mahu hapuskan tetapi sayangnya saya tidak berjaya melakukannya (ada error). 

Beberapa ketika saya hilang kata-kata untuk menulis.  Pada 'musim gila', saya menjadi blogger sepanjang masa; sentiasa menyusun ayat di kepala biarpun sewaktu memegang penyapu di tangan.  Di ketika seperti ini, tidak ada keghairahan langsung biarpun nak merangkai sepotong kata-kata.  Mental block?  Mood? Perubahan hormon?  Hmm ... apa sahaja la. 

Namun saya masih membaca.  Sekarang sedang mahu menghabisi Di Malam Apabila Ia Berlalu oleh Abdullah Hussain SN, DBP 2006 berkulit tebal dengan muka surat 512 tak termasuk bibliografi.  Tak dapat download gambar, masalah yang saya hadapi sejak lama.  Maaflah.

Ia sebuah buku yang serius dan menarik tentunya.  Saya membaca perlahan untuk memahamkannya.  Kelmarin pinjam lagi, walaupun novel tadi baru di muka surat 330.  Tetapi 'Bukti-Bukti Sains dan Sejarah Kerasulan Muhammad' (edisi kemas kini) oleh Dr. Danial Zainal Abidin terbitan PTS 2007 sangat menarik untuk ditangguhkan membacanya. Alahai, buku cerita kanak-kanak Bahasa Inggeris yang nipis berkulit tebal pun ada 10, nak baca juga.  Pinjam untuk Hidayat dan Hanessa tapi nak tumpang baca juga, geram bila mereka mengelak membacanya. 

Dan ada satu buku untuk keluarga bertajuk Kisah-Kisah Hewan dalam al-Quran oleh Ahmad Bahjat (terjemahan oleh Yendri Junaidi di bawah Gema Insani, Jakarta).

Walaupun mulanya saya anggap perpustakaan Pandan tak banyak buku (ia perpustakaan baru dan sedang melengkapkan koleksi), kini saya rasa biarlah saya cuba menghabisi apa sahaja buku yang ada khasnya buku di rak ugama.  Sebenarnya ada banyak buku yang saya 'ketepikan' secara tak sengaja, sengaja dan menurut selera. 

Wajar kita mencari buku yang mampu 'mengasuh' diri ke arah kebaikan.  Kembali kepada buku-buku lama bertinta emas karangan para Imam yang mampu menjadi suluh perjalanan kita jauh lebih baik dari membaca novel dan majalah bulanan (TANPA PUKUL RATA, tentunya).  Jangan sampai ada novelis, penulis dan pengarang yang marah pula. 

Ah, sudah jam 5.47 pagi.  Tiba masa saya meletak noktah di sini.  Sebuah catatan pendek yang saya rasa sudah melebihi jangkaan.  Hanya apabila menulis sambil berfikir dengan editing singkat, memang ada sahaja yang mahu dibetulkan sesudah ia dipaparkan.  Sayangnya, semua sudah terpapar dan itulah seadanya. 

Maaf zahir batin.  Menulis biarlah dari hati kelak akan jatuh ke hati.  Hanya saya tak ada hati menulis, dan di pertengahan hati saya sudah separuh menulis :) dan di ketika saya mahu terus menulis, oh saya terpaksa memberi titik kepadanya.  Ada urusan keluarga yang lebih utama.  Abah Naqhuhines tiba-tiba bikin dadih ala-ala Vitagen perisa lemon yang enak, wow!  Memang bagus untuk perut yang bergelora dan rengsa.  Sudah ada mee segera dan air teh panas untuk sarapan.  Jom makan!

Ketemu lagi dan wassalam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing