Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, November 14, 2010

Naqib dah cuti

Salam.
Akhirnya dapat juga buka 'posting' blog ni, selepas hilang mood segala ... Yang ada hanya nak terus cuba log in sampai dapat. 

Terima pesanan ringkas dari kakak memberitahu dia dan suami sudah menuju ke Arafah.  Semoga dia dan Abang Zek serta seluruh umat Islam yang mengerjakan haji tahun ini mendapat haji mabrur dan pahala yang berganda untuk ibadah yang dikerjakan ini.  Semoga kami pun akan menyusul beberapa tahun lagi, insyaAllah.

Naqib dah cuti raya aidil adha satu minggu.  Wan dia jemput dari madrasah terus bawak balik kampung.  Simcard 014 yang valid sampai 2013 tu dah hilang.  Semalam atuk dia belikan simcard baru, malangnya kat rumah kampung tak ada coverage pulak.  Kena la naik loteng atau keluar dari kawasan rumah.  Patut la call tadi tak dapat.  Ish! Pot pet pot pet mak saya mengadu perihal cucu kesayangannya tu.  Bingkai kaca mata patah lagi, dan dia beli jam tangan lagi.  Oh anak ...  tapi wan dia kata insyaAllah setakat bawah RM500 boleh la spend money untuk dia seorang; huh!  Saya kata jangan la mak layan sangat kehendak dia.  Kali ni dia nak trade in telefon bimbit yang ada dan nak beli yang baru anggaran Rm400 punya.  Amboiii!  Memang takkan diluluskan walaupun wan sudi nak sponsor. 

Tadi call dia lagi.  Agak lama lebih 10 minit.  Naqib memberitahu pelajar madrasah tidak dibenarkan membuka facebook.  Selepas cuti aidil adha, pelajar yang dikesan memiliki akaun facebook akan menanggung risiko.  Bagus la macam tu, kata saya.  InsyaAllah kami sentiasa menyokong peraturan yang ditetapkan oleh pihak madrasah. 

Setelah berjanji akan menelefon lagi esok lusa, saya titipkan pesanan demi pesanan untuk anak ini.  Jangan tonton tv (tapi ni susah nak kawal sebenarnya), solat mesti awal waktu dan jangan lupa niat istinjak.  Juga teruskan hafalan tiga muka surat lagi juz 25 yang masih berbaki, dan masuk juz 24. Bapa Mukhlis jangka dia akan khatam insyaAllah lagi tiga tahun; sekiranya hafal satu juz satu bulan dan setahun lagi untuk syahadah. 

Sempat dia bertanya plan kami balik ke sana cuti Disember ini.  Uhu yang ni kesian sikit sebab plan batal.  Hidayat nak dikhatankan di minggu pertama nanti insyaAllah.  Lepas tu rencana akan ke Gua Niah berkereta melalui Miri untuk tiga hari dua malam.  Peta sudah dibeli.  Tapi mak pesan kalau jalan-jalan ke mana-mana tak perlu diwarwarkan pada Naqib agar hatinya tak terusik.  Huh mak cukup jaga hati cucu sulungnya ni ...  Terima kasih mak abah. 

Tak apa la Along.  Mudah-mudahan rezeki kamu lebih baik lagi, berjalan di bumi Allah ke mana sahaja apabila sampai masanya kelak.  Semoga tercapai cita-cita kita yang sudah direncanakan.  InsyaAllah.

Adik-adiknya di sini sudah mula bercuti sendiri.  Perkarangan sekolah lengang kerana ada kelas yang kedatangan zero.  Pelajar 'digalakkan berehat' di rumah.  Hanya pelajar yang terlibat dengan persembahan yang datang untuk membuat latihan.  Kini hanya menunggu keputusan peperiksaan PSR tempohari.  UPSR sudah diumumkan dan keputusan kawan-kawan Hurilain sudah diketahui.  Mereka pun mahu tahu sangat keputusannya tapi tu la lum keluar lagi ...  

Semoga lepas ni terus mudahlah nak posting entry insyaAllah.  Buat Naqib, kami semua memang rindu pada Along. Ingat pesan ustaz masa nak balik cuti kelmarin.  Jaga diri, jaga hati dan jaga iman.  Doa mama abah sentiasa mengiringi Along.  InsyaAllah semoga berjaya dan menjadi hafiz yang bertakwa dan hebat.  Salam sayang buat Along dan jumpa lagi.

1.  Pss kurangkan sikit berat badan tu ya! 2.  Tak payah ajak atok gi KFC.  Minta je wan beli ayam kat Tanjung Ipoh n goreng sendiri lagi sedap.  3.  Ingat jangan leka dengan tv.  Stop watching! (better)  4.  Pi la borak-borak ngan Onyang.  Dah la sesekali je jumpa.  Sian Onyang tu.  5.  Bawak motor kat luar tu hati-hati, bukan tak de polis kat sana tu.  Tak pasal kena saman kang.  6.  nanti mama sambung lain kali ... doakan Hurilain dan Hidayat insyaAllah lagi 4 tahun akan menyusul Along.  Doakan mereka berdua ni ya!

Terima kasih kepada semua yang terus mendoakan Naqib dengan doa dan harapan yang terbaik.  Semoga dimakbulkan Allah insyaAllah. Ameen.

Salam sayang buat Along dan jumpa lagi (huh bila nak berhenti ni makcik oi)...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing