Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, November 24, 2010

Memikir

As salam.

Apabila menulis cerpen, kita perlu memikir.  Fikir luar kotak...  Fikir secara kreatif ... fikir tema yang boleh membantu masyarakat bagi penulis mapan ... sesuatu yang bisa membantu masyarakat (yang membaca) berfikir pula bagaimanakah caranya yang patut lagi sepatutnya untuk membaiki gejala, permasalahan, kepeningan, persoalan dari isu titik bengik hinggalah perkara sejagat seantero dunia. 

Saya bukan penulis cerpen dan novel sejati, hari ini saya rasa begitu.  Anda tak tahu, sambil menggosok pakaian bapa Naqhuhines, saya terfikir bagaimana saya perlu tulis untuk panjangkan penulisan novel saya.  Selepas satu bab ke satu bab.  Sebenarnya ia mudah sahaja jika saya bersikap semberono dan ambil mudah.  Tulis sahajalah ... nanti Sifu akan beri sentuhan Midasnya.  Kau perbaiki dan hantar lagi hingga Sifu kata 'sangat sangat sangat sangat sangat baik'.  Lalu masuk bab baru.  Tapi bukankah ia memang mudah, kerana tema ini saya ambil dari pengalaman saya sendiri.  Kisah seorang kakak yang melalui saat getir rawatan dan kesakitan barah tulang hingga beliau dijemput Illahi.  Kakak saya sendiri. 

Cuma padan muka saya, kerana sudah kacau bilau.  Saya perlu memikir bagaimana mencipta jalan cerita sendiri kerana sudah tersilap di awalnya, gara-gara tema bertulis di dalam kepala sahaja.  Noktah.

Saya sekadar mahu merakamkan sebuah kehidupan nyata.  Khususnya tentang anak-anak yang saya lahirkan dan belai semenjak sebesar dua jari.  Ia menambah nikmat jiwa apabila saya menulis.  Saya belajar melihat anak-anak dengan lebih teliti, belajar menyelami nurani mereka, cuba mengerti perasaan mereka apabila ada tindakan-tindakan yang membuatkan saya tertanya-tanya 'mengapa?'.  Mereka adalah permata yang berharga.  Juga membantu saya lebih peka kepada perasaan manusia di sekeliling khasnya ahli keluarga.  Saya terus mencuba.

Bahawa saya selalu mengingatkan diri, satu ketika akan ada pemutusan.  Dan ini semua menjadi tatapan dalam kenangan. 

Wassalam.  Terima kasih dan ketemu lagi. 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing