Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, October 27, 2010

Prolog dan Dialog

Salam.

Berikut adalah soalan dari saya kepada Sifu http://azmahnordin.blogspot.com berkenaan 'prolog' dan 'dialog'. 

Saya hanya pernah sekali mengikut kursus penulisan iaitu Kursus Surah Yusuf oleh Puan Ainon (PTS) pada 2009.  Selepas mendaftar untuk kursus-kursus seterusnya, saya terpaksa membatalkan kehadiran kerana sentiasa ada urusan mendatang dan akhirnya mengikut suami ke Brunei Darussalam.  Ya, cemburu rasanya mengikuti perkembangan kursus demi kursus tentang penulisan di tanah air melalui FB.  Justeru saya merasa amat bertuah kerana Sifu sudi menggurui saya walaupun secara online, belum berkesempatan bersua muka. 

Mulanya saya menyelitkan dialog-dialog di dalam bab tiga, dengan sangkaan dah terbaik la apa yang saya buat.  Apabila Sifu meminta saya membuang dialog tidak perlu, saya rasa sedikit resah dan tertanya-tanya sebabnya.  Dan inilah soalan-soalan yang sempat saya fikirkan buat masa ini, dan sudah dijawab dengan pantas oleh Sifu.  Saya paparkan di sini untuk tatapan bersama dan semoga bermanfaat kepada sesiapa yang berminat dengan penulisan awal seperti saya.  

Soalan.
1.  Apa itu prolog, epilog dan bagaimana nak buat prolog dan epilog?

 Jawapan:  Lazimnya, kita memulakan karya ¾ daripada karya, atau mungkin ada yang akan memulakannya 2/4 daripada keseluruhan cerita, ketika cerita sedang mencapai pokok persoalan, ketika watak-watak cerita tgh membuak2 dengan pelbagai gelojak perasaan yg berkaitan dgn pokok persoalan.

Sebabnya, pada ketika inilah pengarang biasanya mendapat lebih banyak ilham apabila dia memandang balik ke ¼ - 2/4 – ¾; maka apabila anda sudah dapat melihat karya anda di sini, dan mungkin menggarap karya anda di bab pertama, dgn sendiri anda sudah dpt mewujudkan prolog yg menggambarkan hampir seluruhan cerita, (lazimnya anda sudah pun membayangkan dasar plot dari awal hingga akhir cerita kan?) dan kemudian anda akan menyiapkan novel ini dan bahagian akhirnya barulah anda tulis epilog yg menggambarkan keseluruhan cerita dan penutup novel.

Prolog = bagaimana bibit-bibit konflik bermula

Epilog = berakhirnya sebuah plot cerita kerana berakhirnya klimaks

Jadi susunannya jadi beginilah; prolog – klimaks - epilog

2.  Apakah kesannya kpd keseluruhan novel jika ada prolog?

Jawapan : Kesannya, ia hanya salah satu daripada banyak cara pengarang menyajikan “rentetan cerita yang kemudian menjadi lengkap-memanjang” pada pembaca.

Pendek kata, ia hanya sebuah teknik cuma. Suatu ketika dahulu, DBP tidak begitu menggalakkan penggunaan, maka kerana itu saya tak pernah menggunakan teknik ini. Sekarang saya tak berapa pasti, tapi boleh tanya pada pihak editornya.


3. Apakah dialog boleh mengurangkan kesan kepada sesebuah novel?

Jawapan :  Kita tak mau novel bertukar menjadi skrip drama yang dipenuhi dialog melulu. Antara novel dengan skrip drama (pentas,tv, wayang), martabat novel dan cerpen jauh lebih tinggi lagi.

4. Bagaimana sekiranya dialog itu boleh membantu mengembangkan penceritaan secara tidak langsung/langsung?

Jawapan :  Apabila terlalu banyak dialog, dengan sendiri membuatkan karya tersebut bersifat permukaan cuma dan ini memperlihatkan seolah-olah pengarangnya tidak berjaya masuk dan menghayati jika watak yg diangkat sebagai watak utama. Padahal, sebagai pengarang, kita bukan hanya patut simpati, tapi kita mesti empati juga, baru karya boleh hidup

5. Apakah lebih bagus mengembangkan plot melalui monolog berbanding dialog?

Jawapan : Apabila terlalu banyak dialog, karya kelihatan ringan dan teknik penulisan seperti ini boleh dilihat banyak pada karya-karya picisan yang menunjukkan pengarangnya tidak buat homework atau buat kerja sambil lewa je.


6. Dialog yang bagaimana yang sebenarnya patut/perlu ada di dalam sesebuah penceritaan?  Bilakah yang sepatutnya kita masukkan dialog?

Jawapan : Dialog berfungsi sebagai mempelagaikan persembahan dlm karya, supaya kelihatan lebih menarik dan hidup. Untuk novel remaja dan kanak2, seeloknya, dalam setiap muka surat, perlu wujud dialog, tapi pendek-pendek  je, sekadar untuk menyokong monolog atau gambaran gelojak perasaan watak utama saja, misalnya;

"Jadi, betullah apa yang saya fikirkan selama ini?" soal Sakinah, tersinggung.

"Apa yang awak fikir selama ini?" soal Jan kembali, sambil membulatkan matanya, seolah-olah tidak mengerti apa yg dimaksudkannya.

"Huh!" dengus Sakinah, sebelum bergegas pergi..

Begitulah lebih kurang, biar ada unsur suspen jika boleh.

7.  Dialog bagaimana yang tidak merosakkan mutu karya kita bahkan membantu membaiki karya?

Jawapan : Dialog hidup, macam kita bercakap di dunia realiti, tapi jangan meleret-leret, hingga bagai berkhutbah gitu. Dialog yang membantu karya kita adalah dialog yg ada unsur-unsur suspen, atau dialog yg menunjukkan watak tu watak yang cerdik dan tak berbicara perkara remeh-temeh, sebaliknya terus kepada pokok persoalan.

8.  Dialog yang banyak tu akan saya edit, tetapi adakah akan mengurangkan mutu juga kalau dialog ditukar kepada imbas kembali atau monolog watak utama?

Jawapan : Tidak akan mengurangkan mutu, kalau diimbas kembali. Dialog memang perlu, tapi terhad. Gambaran perasaan lebih menarik jika dibuat perbandingan atau cipta perumpamaan sendiri yang berkaitan dengan tema karya anda.

9.  Wajarkah kalau watak utama banyak bermonolog?

Jawapan : Monolog bukan monolog kosong, sebaliknya adalah isi/data daripada ilmu bantu yang kita angkat dan sampaikan secara kreatif. Apabila dipelbagaikan dengan monolog, dan dalam fikiran, dengan  sendiri cerita hidup dan kuat. Tmbah kuat jika watak utama sentiasa memikirkan tentang isu/masalah utama (penyakit ibu kan) selang 3 - 4 paragraf karya anda dan kaitkan dengan perasaan watak tersebut.

Dari saya ~  Terima kasih buat sifu yang sangat sabarrrrr :). Insyaallah dengan sokongan dan bimbingan sifu, saya akan teruskan sehingga berjaya. Saya dah cukup cemburu dengan peserta bengkel lain, yang sudah terbit cerpen dan novel mereka.

Jawapan Sifu ~ saya juga menunggu terbitnya cerpen Dedikasi Buat Ibu tu, sebab ia sebuah cerpen yang hebat gambaran gelojak perasaan dan tekanan psikologi watak utamanya :)

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing