Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, October 19, 2010

Panggilan Temuduga

10.20 pagi.
Baru selesai memasak untuk tengahari ini. Baru on plug laptop dan baru duduk beberapa detik. Tiba-tiba masuk panggilan – macam biasa, dari abah Naqhuhines. Dia dalam perjalanan ke Tutong dan BSB, dan tidak sempat singgah untuk makan tengahari. Dia hanya mahu mengabarkan baru sahaja menerima panggilan dari Institut Tahfiz Sultan Haji Hassanal Bolkiah. Hurilain dikehendaki hadir ke pusat tersebut esok pagi jam 8.30 pagi untuk temuduga bacaan Al-Quran sebagai saringan pertama bagi pengambilan pelajar-pelajar baru untuk sesi pengajian 1423H/2011M. Saya tak pasti, tetapi kata abahnya mungkin mereka mahu melihat sejauh mana kemampuan pelajar membaca Al-Quran. Mungkin juga terus dengan ujian hafalan satu muka surat dalam setengah jam itu.

(Selepas abahnya ajukan pertanyaan tentang keperluan buat pemeriksaan kesihatan seperti syarat dinyatakan di borang semasa mengembalikan borang itu tempohari, barulah kami tahu bahawa borang ini 'borang lama' sebenarnya.)

Jadi esok, Hurilain akan ke BSB bersama abahnya. Saya pula yang rasa gementar. Tak sangka begitu cepat panggilan untuk ditemuduga. Bersama abahnya, kami jangkakan paling awal pun temuduga akan diadakan selepas keputusan PSR diumumkan, mungkin hujung bulan November ini. Tetapi saya sembunyikan rasa gementar itu dari abah Naqhuhines, walaupun dia dapat mengesan dari suara terkejut saya tadi.

“Tak apalah, ini saringan pertama. Kalau suruh hafaz pun, buat sahajalah. Alhamdulillah, cepat dia panggil.” Katanya dengan suara tegas. Haah, ye tak ye juga. Tiba-tiba muncul perkataan ‘redah je la’ dalam kepala. Ish, mana boleh main redah-redah. Ya Allah, bantulah kami, bantulah Hurilain, ameen.

(Naqib pun pernah lalui ujian yang sama dan dia 'lepas'.  Saya kurang risau tentang kemampuan Naqib waktu itu kerana dia sudah ada pengalaman menghafaz di sekolah lamanya.  Berbanding gadis saya ini ... hanya tahu tentang sikit-sikit kaedah hafazan cepat dari cerita Alongnya dan novel Alif semata.)

“Petang ni suruh dia sekolah macam biasa. Malam ni suruh dia baca Yassin macam biasa. Esok pakai baju sekolah ugama terus. Lepas temuduga nanti abang terus hantar dia gi sekolah ugama. Senang gitu.” Abah Naqhuhines bercakap lagi. Sedikit tersentak dan segera memasang telinga, lalu mengiyakan kata-katanya. Panggilan diputuskan setelah dia mengucapkan “I Love You” yang kali terakhir bulan Mac lalu diucapkannya. Entah, mungkin hatinya teruja dengan panggilan pusat tahfiz itu. Saya pun “I Love You too” juga dengan rasa sedikit pelik dan angkat kening sedikit. Saya tahu dia akan kata “Cakap kat orang lain kang!” kalau saya tanya balik.  Ha ha ...

Kepada ahli keluarga terdekat khususnya ketiga-tiga ibu di sana, sudah kami maklumkan tentang rencana Hurilain ke pusat tahfiz. Alhamdulillah, mereka semua mendoakan dengan setulusnya. Doa ibu yang amat berkat. Malam tadi, Hurilain bercakap pula dengan onyang kesayangannya dan memohon doa restu onyang untuknya. Tersedak-sedak orang tua itu yang sedang menjamah makan malam apabila dihulurkan telefon bimbit oleh mak. Mujur Hurilain tidak tenggelam dalam perasaan. Bahkan dia tertawa mendengar onyangnya terbatuk-batuk dan sempat menyuruh onyang minum air dulu baru bercakap. “Ain sayang onyang!” itulah katanya. Doa orang tua yang sudah 85 tahun, insyaAllah diterima Allah. Dan tak sangka, pagi ini sudah dijadualkan Tuhan untuk menerima panggilan pusat tahfiz itu.

Mak Ngah Ani yang bakal berangkat ke Tanah Suci pada 21hb ini pun sudah diminta doanya untuk Hurilain. Doa orang yang akan menjadi tetamu Allah dan menunaikan ibadah haji, semua kata-kata dan ibadahnya sudah dianggap sebagai orang yang sedang berhaji. Mak Su Hasni turut menyokong, dengan ucapan “Insyaallah mudahan Ain berjaya di jalan untuk sentiasa mendekatkan diri dan kehidupan seharian dengan Tuhan.” apabila Hurilain memberitahu tentang pusat tahfiz dan permohonan ke sana di wall FB mak sunya. Pada Along pun sudah banyak kali berpesan supaya doakan adiknya itu.

Di Masjid Seria nanti, ketika singgah untuk solat Zuhor dan anak-anak tumpang bertukar pakaian sekolah ugama dan makan, saya akan masukkan sedikit wang ke dalam tabung masjid diiringi doa. Mudah-mudahan sedekah ini diterima Allah. Mudah-mudahan Allah memudahkan hajat disampaikan. Sejak beberapa lama, setiap kali singgah di masjid, saya memastikan akan masukkan wang ke dalam tabung masjid. Saya berniat untuk istiqamah walaupun jumlahnya kecil sahaja. Hanessalah yang paling rajin memasukkan wang itu dengan penuh riang. Apabila abang dan kakaknya kemudian menyedari perbuatannya itu, masing-masing pun mula meminta wang dari saya juga.

Umpama benih yang disemai, sikap suka bersedekah sudah mula tumbuh subur di dalam diri anak-anak. Di negara ini, JARANG, sebenarnya TIDAK PERNAH bertemu orang yang meminta sedekah. Tetapi kalau di pasar Sabtu di Sijangkang, pasti bertemu dengan seorang dua yang menadah tangan meminta belas ihsan dengan pelbagai kecacatan tubuh masing-masing. Dan anak-anak mencuit saya meminta wang untuk dimasukkan ke dalam kole si peminta sedekah.

Ia sangat digalakkan. Tangan yang memberi lebih mulia daripada tangan yang menerima. Saya sangat terkesan oleh sikap pemurah arwah abah dulu. Dia membeli barang makanan untuk beberapa orang tua yang tinggal bersendirian terasing dan sudah rebeh rumah masing-masing, tanpa sebarang ikatan persaudaraan melainkan sama seIslam. Abah sangat pemurah hati. Saya juga terikut-ikut. Semasa kanak-kanak, saya cabut semua peket jajan kekacang dari tempat jualan mak untuk diagih kepada kawan-kawan tanpa pengetahuannya. Tin kuih raya mak yang paling sedap pun pernah kosong sekelip mata dek perbuatan saya. Kata mak, saya jenis bagi sampai habis tak menyimpan. Seronok dapat memberi kawan-kawan sebenarnya sambil membeli jiwa barangkali. Sekarang saya rasa sudah pandai sukat ikut kemampuan.

Dan saya beruntung kerana peribadi suami saya juga sedemikian. Bahkan dia pernah DINASIHATI oleh maknya sendiri supaya berpada-pada dalam menghulur supaya tidak keterlaluan. Saya diam sahaja. Semoga sedekah itu diterima di sisi Allah. Dia pun masih mengutamakan ahli keluarga sebagai penerima yang utama. Dan itulah cita-citanya pun, mahu jadi JUTAWAN DERMAWAN. Hanya belumlah lagi dapat menjadi jutawan. Insya Allah ...

Kembali kepada anak-anak ... mereka juga pemurah hati. Sekolah mereka memberi peket makanan, minuman dan buah-buahan untuk dimakan semasa waktu rehat. Tidak perlu duit poket pun walaupun ada kantin yang kecil sahaja menjual beberapa makanan dan minuman. Jadi anak-anak saya yang terbiasa menerima duit poket telah ‘mensedekahkan’ wang kepada kawan-kawan, terutamanya Hidayat dan Hanessa. Kini, setiap kali memberi wang poket saya turut berpesan supaya jaga duit tak payah bagi kawan, kalau tak guna masukkan dalam tabung. Saya berfirasat kawan-kawan mereka hanya mengambil kesempatan di atas ‘kekayaan’ budak baru yang bawak duit ke sekolah ini. Beransur-ansur saya kurangkan menghulur wang poket sehingga sekali dua sahaja seminggu. Nampaknya mereka tak kisah sangat. Kalau ditanya pun kadang-kadang mereka tidak mahu atau hanya “50 sen je la...”

Hmm, baiklah. Diam-diam sudah hampir jam 12 dan saya belum bersiap satu apa pun. Sekejap lagi tentu jadi Charlie Chaplin dan menjadi alasan memecut laju di jalan raya. Ya Allah, selamatkanlah perjalananku pergi balik. Ameen.

2 comments:

Anonymous said...

akak duk brunei ya? mmg asal brunei ke? bulan puasa baru2 ni saya tinggal di kg mumong,belait.

Naqhuhines said...

cik/puan/tuan anonymous ... la ni kami di Sg Taring, Lumut. Orang Malaysia, cari rezeki kat sini. Kembali buat kali ke dua (balik 1998). Kg.Mumong tak le jauh sangat. Puasa kat sini, raya kat mana?

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing