Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, October 26, 2010

Ibnu Yaacob, Darwisya dan Hamka

Salam.

Catatan ringkas sahaja.

Kelmarin, Ahad, saya mencuri masa untuk membuka blog Ibnu Yaacob http://ibnuyaacob.com yang sudah lama tak saya jenguk.  Ada banyak isu kegemaran saya di sana yang belum habis dibaca.  Kali ini saya teringin nak baca tentang teori yang mahu didedahkan mengenai Imam Mahdi dan bala tentera yang diketuai pemegang panji-panji hitam dari Timur.  Saya belum berkesempatan nak melayari blog ini sepenuhnya, jadi saya anggap diri saya belum terbaca teori yang dimaksudkan.  Saya teruskan membaca komen dari para pembaca blog yang tak sudah lagi bertikai dan mengutarakan pendapat masing-masing, sehingga tarikh terkini. 

Dan saya amat tertarik dengan ketelusan Puan Lina yang mengulas dan menjawab secara berhikmah lagi bijaksana di situ.  Beliau memang berani, tidak bersembunyi di sebalik nama semata.  Lalu saya klik http://darwishndarwisya.blogspot.com.  Saya amat tertarik bahkan terpesona sebenarnya.  Amat bertuah kanak-kanak ini memiliki ibu yang sangat kental semangat mencapai matlamat yang sudah ditetapkannya.  Rupa-rupanya kisah mereka sedang meletup di tanahair, hanya saya yang ketinggalan tidak mengikuti perkembangan semasa. 

(Aiseh, blackout la plakkkk ...)

Dipendekkan cerita, blog http://keretamayat.blogspot.com mengeluarkan entri terkini beberapa waktu tadi dan saya ambil kesempatan ziarah.  Ini pun blog 'meletup' juga.  Kisahnya boleh baca sendiri kat situ. 

Dipendekkan masa sebab dah gelap, hanya nampak skrin laptop je ni, dah mula bahang panas, dan (opps, dah ada api balik hehh...)

Sambung balik. 

1.  hanya al-Quran dan Sunnah yang ditinggalkan untuk digigit dengan geraham buat umat akhir zaman.

2.  Muliakan al-Quran, baca dan fahamkan (nasihat buat diri).  Memang menyakitkan hati melihat apa yang mereka lakukan dengan ayat-ayat yang mulia, tetapi itu pun taktik juga.  Saya dipesan untuk menjadikan Islam kuat, mulakan dengan solat.  Fahamkan inti pati solat.  (Nasihat buat diri)  Ya Allah, terimalah solatku, jangan dicampakkan ke mukaku di akhirat nanti.  Bersikap seperti kita melihat Dia, kalau tak pun yakinlah Dia sentiasa (Maha Melihat) melihat kita.  Banyakkan solat malam juga.

3.  Jangan prejudis hantar anak ke tahfiz tak dapat makan nanti.  Adakah Allah akan mensia-siakan orang-orang yang menghafaz ayat-ayatNya di dada dan di lidah? Saya dan suami sudah sepakat, walaupun sebenarnya hari depan bukan di dalam tangan kami, namun Allah Maha Mengetahui.  Mudah-mudahan Naqhuhines menjadi hafiz dan hafizah yang benar-benar bertakwa kepada Allah, masuk dalam golongan kecil yang ke syurga tanpa hisab, dan masuk golongan orang-orang yang berjuang demi syahid di jalan Allah.  (nasihat buat diri).

4.  Biarlah dajjal dan konco-konconya berbuat apa sahaja.  Saya sokong ke'boring'an Keretamayat.  Dulu satu ketika saya pun rasa tersentak bukan main-main dengan kisah dajjal ni.  Sejak sekolah ugama darjah satu sudah diceritakan tentang Hari Kiamat dan dajjal.  Memang berkesan cerita cikgu.  Ditambah lagi melalui pembacaan.  Mutakhir ni lagi melambak-lambak di pasaran.  Pelbagai ramalan dikeluarkan.  Buku-buku begitu meletup-letup seluruh dunia (yang ntah ya ntah tidak).  Tapi saya sudah dimaklumkan dengan nada biasa sahaja ~ tak payah la nak fikir dan renung pasal dajjal laknatullah tu.  Sekadar pengetahuan dan makluman, okay la.  Tumpukan pada membaiki diri dan meneguhkan ikatan hati dengan Allah Taala.  Perbaiki solat dan amal ibadah untuk bekalan di dalam kubur, di hari akhirat nanti.  Jadi saya fikir, konco-konco dajjal laknatullah memang sangat mewar-warkan pasal ketua mereka ni, supaya dapat menyuntik ketakutan dan kegentaran di hati.  Secara tidak langsung meningkatkan imej dajjal dan merisaukan hati umat Islam yang umpama buih di lautan.  Itu taktik psikologi.  Dia memang pakar dalam hal ni.  Sedangkan dia tetap hamba Allah yang cuma diberikan sedikit kelebihan untuk menguji umat Islam akhir zaman. 

5.  Ya Allah ya Tuhanku ... selamatkanlah kami dari fitnah akhir zaman, dari fitnah dajjal laknatullah.  Selamatkanlah kami dari huru-hara hari kiamat dan selamatkanlah kami dari kesakitan sakaratulmaut.  Ya Allah yang Maha Pengasih, pimpinlah kami mengikut jalan kebenaran yang telah Engkau tetapkan.  Jalan yang satu, iaitu jalan orang-orang yang Engkau beri rahmat, bukan jalan orang-orang yang Engkau laknat.  Tiada Tuhan melainkan Engkau ya Allah.  Kasihanilah kami dan ampuni dosa-dosa kami.  Hanya kepadaMu tempat kami berserah diri. 

Nampaknya ini taklah ringkas sangat.  Sudah dua hari saya memeram sesuatu di kepala tetapi nampaknya saya menulis on the spot je ni.  Apa yang difikir-fikirkan semua hilang entah ke mana bersama kekangan waktu.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing