Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, September 23, 2010

Tergagap ...

http://zharulnizamshah.blogspot.com/2010/09/naqhuhines-dan-rengsa.html

 Hmm ... mmm ... mmmmm ...  t ... te ... ter ... terima ka ... kas ... kasihhh cikgu!

Saya rasa macam dah gagap, macam Budin pulak.  Kesian Budin.  Bertenang!  Bertenang!  Tarik nafas, lepas.  Tarik lagi, lepas.  Biar tekanan darah kembali  normal.  Okay dah?  Alhamdulillah.

Kita tinggalkan Budin dalam kerengsaannya.  Jangan lupa, memang sebuah penceritaan yang hebat.  Mengesankan.  Dunia Melayu yang misterius lagi mistik menurut penulisnya.

Kini saya menunggu Ketika Cinta Beristikharah dengan sabar.  Hanya saya bukan peminat novel cinta.  Puas juga memaksa minat tapi belum berjaya.  Siap membeli novel dua siri yang dikatakan meletup-letup seantero Nusantara, hanya dapat membaca beberapa belas helaian pertama.  Novel klasik juga ada, jangan tak percaya, hanya sekarang ditinggalkan di rumah nun jauh di sana.  Janganlah digigit lipas dan segala serangga yang sukakan kertas.  Selalu mencuba dan terus mencuba, tetapi belum nampak hasilnya pada diri.  Jadi memang saya menyimpan kagum kepada para penulis novel juga peminat cerita cinta kerana saya tidak mampu membaca apatah lagi menulisnya (sudahlah .. aku hanya blogger pinggiran).  Mungkin saudara Zharulnizam ada sesuatu yang lain tentang cinta. 

Entah mengapa, semenjak Rengsa, tiba-tiba saya terangsang membuat sedikit ulasan ringan kepada buku yang dibaca.  Azam Farid bukan pilihan saya, hanya setelah Hurin membuat ulasannya yang tersendiri, saya jadi berminat.  Dan saya dapat menyudahkan dengan laju, selaju jalan ceritanya.

Kemudian saya semak senarai novel yang dipinjam, yang mesti dipulangkan pada hujung bulan ini.  Sepertinya ada novel menarik tentang peristiwa tsunami.  Apakah saya akan turut mengulasnya nanti, wallahualam.

Ya, saya sangat terpesona dengan kisah realiti.  Dengan kata lain, menterjemahkan alam 3D ke dalam bentuk ayat untuk ditafsirkan oleh minda pembaca kepada 6D mungkin.  Dan hidup kita ini tidak lari dari terkait sama dengan alam-alam lain yang tidak mampu dijangkau oleh deria.  Naluri, gerak hati, ilham dan perasaan halus sangat besar peranannya dalam kehidupan.  Yang lebih penting dan utama, adalah peranan alam ghaib yang penuh rahsia, yang sebenarnya dari sanalah segala takdir dan doa bersatu.
lambang perasaan cinta

Kini saya semakin mengerti.  Sebuah cerita yang hebat adalah cerita yang ada semuanya.  Segala deria digunakan dan dipertajamkan sebaik mungkin.  Paling tidak, sebuah watak rekaan dengan kisah yang dirancang kelihatan hidup berdarah daging, bernyawa dan penuh perasaan.  Benarlah seperti kata sifu saya itu.  Hanya biarlah cerita itu membawa kesan yang baik kepada pembaca.  Tulisan yang membawa kebaikan kepada diri insan dan natijah yang baik sehingga ke akhirat.  Kita tidak menulis untuk komersial semata.  Bukan untuk hiburan jiwa semata.  Bukan hanya untuk meluahkan idea yang menyesakkan kepala.  Bahkan lebih dari itu.  Sebagai satu ibadah yang mudah-mudahan mendapat ganjaran di sisi Illahi.  Janganlah menulis untuk melekakan pembaca, menenggelamkan pembaca ke dalam mainan perasaan berbunga-bunga.  Lebih teruk lagi menulis untuk menjadi popular, dikenali dan diminati.

Wahai diri, ini semua untuk orang yang menulis ini sebenarnya, walaupun belum menulis apa-apa.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing