Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, September 24, 2010

5 Tahun 5 Bulan

Saya rembat novel ini sebab tajuknya agak menarik.  Apa yang lima tahun lima bulan?  Taklah menarik, entah apa ayatnya.  Tapi sayang pulak nak pulangkan tanpa selak-selak sikit, dan kembali macam dulu-dulu saya perlu terpaksa mula membaca dari belakang.  Hmm macam menarik pulak endingnya.  Saya selak ke tengah sikit, boleh tahan konflik si Jo ni.  Ingat lelaki, rupanya perempuan.  Perangai pun hmm ... satu macam.

Okay, saya sudah selesaikan beberapa bab akhir.  Sekarang saya sudah mulakan dari bab satu. Waktu ini saya sudah di bab 15.  Nak tergelak pun ada.  Tersengih tu selalulah.  Kisah orang gaji yang educated.  Tak serupa langsung dengan kisah orang gaji skema macam yang selalu-selalu tu.  Ni lain sikit, sebenarnya lain banyak. Cerita lancar, tak dibuat-buat.

Cerita orang sambung pengajian ke Universiti of Aberdeen.  Banyaklah istilah omputeh yang diselitkan.  Berbeza langsung dengan novel-novel Islami dari penulis berlatarbelakang pendidikan Timur Tengah.  Manakan sama, pendidikan berbeza.  Tetapi pegangan agama tetap dijaga.  Aurat ditutup, dan perhubungan bukan muhrim masih terbatas.  Cumanya si Jo ni selalu ngaku dia putus fius, atau orang lain yang putus fius.

Banyak bermonolog langsung.  Tu yang kelakarnya.  Direct to the point.  Novel yang mendapat sambutan hangat kalau dilihat pada terbitan kali kedua.  Dicetak kali pertama tiga tahun lepas oleh Jemari Seni Publishing.  Sangat cekap dan cermat menjalinkan kata-kata. Tak cintun dan tak faham-faham, buat tak faham, atau tak peka instict.

Yang lucunya, abah Hanessa rebut buku ini dari tangan saya.  Biasalah dia kebelakangan ini.  Saya pun tak sangka, dia sudah kembali kepada diri yang seperti sudah lama hilang.  Suami saya suka membaca novel pulak!  Hihihi ... dan saya ada cadangan novel dan buku untuk dia.  Tapi bila sudah dicadangkan, memilih pulak.  Hanya novel Hlovate ni tak sesuai la untuk u, bang.  Saya je yang sesuai.  Awak, baca buku lain.  Jangan kacau.  Tetiba, dia kata dia nak mengarang novel pulak!!!

Hmm jangan cakap je, buat sama.  Jangan cakap tak serupa bikin.  Itu sudah saya peringatkan masa kita berutus surat kedua 14 tahun lepas lagi.  Tapi yang sakit sikit telinga nak mendengar dan cernanya, dia kata dia boleh buat novel sekejap je. Piirahh ...  Pengajian Am bolehlah dapat sijil penuh dulu.  Tu dulu ... Nak tanya, kalau jadi nak buat kisah apa?  Tunggu je.

'Hlovate mengungkap roman-komedi ini dalam bahasa basah serta jenaka yang selamba.  Pelajar luar negara ini mengadun 5 Tahun 5 Bulan secukup rasa; enak di mulut; berkhasiat di minda; penawar di hati ... mengisi nurani.'

Baru lepas cakap tak minat pada novel cinta.  Saya tak sangka pulak  novel lima tahun lima bulan ni masih ada cintan-cintun.  Tajuknya tak romantik pun.  Hanya macam terasa jadi orang pandai je bila baca novel ni.  Hahaha...

Tak dapat download gambar novel ini.  Ntah la, tiba-tiba macam pelik pulak blog ni.  Kalau dah ok, nanti boleh tambah je gambar dan apa-apa yang boleh ditambah.  Buat sementara waktu, inilah dia seadanya.  Buat Hlovate, cara anda memang tersendiri.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing