Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, August 12, 2010

Terima kasih sekali lagi

Hmm.. blog ni bukanlah blog yang mengejar populariti.  Tidak sarat dengan fakta ilmiah atau nasihat-nasihat, atau kata-kata orang alim, atau petikan maksud firman dan hadis.  Cuma ada sedikit di celah-celah, teramat sedikit.  

Kadang-kadang cemburu melihat blogs popular yang sangat cepat mendapat respon dan komen melambak dari bloggers.  Ada puji-pujian terhadap entri yang dikeluarkan.  Memang bagus, kerana ia mengisi kelaparan bloggers yang 'lapar ilmu pengetahuan' seperti kata pembimbing blogger di buku mari belajar membuat blog.  

Tetapi seperti tujuan asal, walaupun sedikit cemburu, tidak mengapa blog ini sunyi dari komen.  Cukuplah melihat ada pengunjung yang datang di 'Tang mana wehh.." tu.  Sebenarnya dah nak delete yang itu, tetapi tidak digalakkan.  Lagipun boleh juga menjadi penguat semangat, ohh ada juga yang baca blog sepi aku ni, hehe.. iyalah, maksud saya selain bapak diorang ni, kakak dan rakan bloggers yang follow.

Oh ya, terima kasih banyak to all followers.  Saya sangat menghargai kesudian anda, dan saya akan terus mengucapkan terima kasih kerana anda menjadikan blog ini sedikit lebih bererti buat saya sendiri.  Ada kenalan baru nampaknya; Rose.  Saya dah ziarah dan follow blog dia pulak.  Terima kasih Rose.  Dan ada  jugak orang yang kejap hilang kejap ada.  Hehe.. Kalau nak tambah followers jadi lebih ramai, boleh.. caranya macam petua bloggers  - selain bloggers luar yang tertarik untuk add dan follow, juga kita pakatlah dengan suku-sakat sedara mara dan sahabat handai supaya saling meng'add'..  

Saya sudah jarang dapat ziarah ke blog lain.  Hanya buka Naqhuhines dan fb.  Nak buka email pun selalu sangkut, payah nak bukak dari sini.  Saya menggunakan B-mobile, sekitar $1 untuk satu jam.  Di perpustakaan boleh juga tapi nak ke sana selalu tu payah sikit.  Jadi macam cuti-cuti ni dapatlah menumpang laptop abah Hanessa, atau sebelah malam dia pulang dari kerja.  Laptop sendiri belum upgrade lagi.  Cuma untuk menulis dan save dalam thumbdrive.  Itulah payahnya, bila diedit dari laptop suami, nak tengok di laptop sendiri dah tak boleh.  Leceh betul, tapi sabar saja la...  

Sebenarnya saya lebih selesa berada di blog yang 'cool' macam ni.  Saya tidak tertekan oleh tuntutan menulis.  Bila ada idea, tulis.  Tak de idea, tunggulah dulu.  Slow tapi steady.  Yang lebih penting, ada sesuatu untuk dibaca oleh Naqhuhines nanti bila-bila masa, tentang diri mereka, tentang ibu dan abah mereka, tentang apa sahaja yang berkaitan atau tidak.  

Baiknya menulis di blog ialah, saya sendiri merasakan dorongan untuk menulis dengan berhemah dan sebaik-baik cara mengikut kemampuan. Kadang-kadang sesuatu peristiwa itu kalau tidak dirakamkan, ia akan berlalu begitu sahaja.  Salah satu cara ialah menulis pengalaman itu dengan segala perasaan yang ada, sedikit komen dan penilaian.  

Kadang-kadang ia peristiwa lucu, sedih, indah dan luar biasa yang hanya sekali sekala berlaku.  Sayang andai dibiarkan peristiwa begitu berlalu tanpa mengambil sedikit peringatan dan pengajaran kalau ada.

Namun tidak dinafikan, tajuk-tajuk yang menjerat memang menjadi.  Entri-entri dengan tajuk sedemikian sangat banyak dikunjungi oleh bloggers.  Itu satu teknik mempopularkan entri sekaligus blog juga. 

Hanya saya suka menulis apa yang saya suka tulis.  Berjuta blog di luar yang padat dan sarat dengan segala informasi berguna.  Ini hanyalah blog picisan berbentuk kekeluargaan.  Apa yang pasti, ia menjadi rakaman perjalanan sebuah kehidupan, dan sesuatu yang menarik apabila saya seperti semakin mengenali diri sendiri setelah beberapa ketika menulis di sini. 

Setelah menulis, biarpun sudah terlalu lama entri itu, kadang-kadang ia muncul dalam ingatan dan saya memikirkannya semula.  Seolah-olah cuba menganalisa pula.  Benarkah?  Ok kah?  Betulkah?  Macamlah penting sangat.  Tapi penting juga, supaya tidak menjadi biawak yang lidah bercabang.

Itulah, saya keluarkan entri mengenai Facebook Melalaikan.  Kutuk la tu.. time terkena.  Tapi bila dah duduk jauh-jauh dari sanak saudara dan sahabat handai macam sekarang, saya akuilah fungsi fb  mendekatkan yang jauh dan merapatkan yang renggang.  Manakan tidak, hampir semua kenalan  kecil besar sudah ada fb.  Walaupun tidak aktif, tapi kalau ada sesuatu nak dibicarakan, mudah sahaja.  Klik di hujung jari, gitu.  Jimat belanja jugak, bil telefon dan top up.

Kalau pepatah lama mengatakan perbuatan macam ni macam meludah ke langit. Hmm walau bagaimana pun penggemar fb perlu terus berhati-hati dengan kemudahan ini.  Semakin lama semakin menarik isu dan games di sana.  Anda lebih mengerti daripada saya.  

Saya hanya membayangkan andai satu hari tiba-tiba semua ini tidak ada.  Buka laptop klik connection berjam-jam tapi tak ada internet.  Atau klik facebook tak ada apa yang keluar, kosong je.  Lebih haru kalau klik http://naqhuhines.blogspot.com, skrin hitam je... apa dah jadi dan apa akan jadi?  Seluruh dunia pasti terkejut dan gempar!!

Sekian, selamat berpuasa, selamat berblog, selamat berfb, selamat semuanya.  Selamat melayari kehidupan dengan sebaik-baiknya.  Senyum selalu.


No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing