Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, August 26, 2010

Lim Swee Tin berkelana di belantara kata..

Tarikh pulang ialah 28 Ogos 2010.  Beberapa 'menjak' saya mula tinjau-tinjau buku puisi.  Ada sedikit di rak, dan kebanyakannya milik penulis tempatan Brunei.  Saya fikir buku ini boleh membantu membuka pintu akal saya yang begitu daif tentang puisi. 

Saya pun cuba baca.  Sambil duduk, sambil mengereng, sambil baring, atau dalam kereta sambil tunggu tiga H keluar dari bangunan sekolah.  Beberapa muka surat, saya terlelap.  Terjaga semula, ulang muka yang sama, mamai.. Baiklah, lima minit.  Saya pun lelap semula. Kelemahan diri.

Selepas beberapa ketika, saya terjaga dan baca lagi.  Aduh..  Sebenarnya ada yang menarik dan memotivasikan.  Antaranya, penulis ini memberitahu hasil penelitian beliau terhadap puisi, syair dan sajak.  Saya petik sepenuhnya.

'Daripada pantun dan syair saya mengenali cara pemakaian bahasa yang halus.
Pertama, kata-kata yang dipilih tepat dengan gambaran yang mampu dijangkau fikiran kita.
Kedua, kata-kata ini amat indah sebenarnya.
Ketiga, susunan baris yang kemas boleh membangunkan apresiasi.
Keempat, maksud yang hendak disampaikan terang.
Dan akhirnya, dari segi kesan estetik.'
(muka surat 42-43)

Belum habis membacanya tetapi suka saya memetik kata-kata ini - Karya yang baik akan digemari pembaca, menghiburkan serta bermakna.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing