Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, July 17, 2010

Naqib dapat tetamu di hujung minggu

Jarang membuka emel sebab talian tidak memberangsangkan, tadi saya berjaya membaca beberapa emel yang sudah 'basi' tarikhnya.  Satu dari abang tunggal saya yang mengabarkan dia dan kakak ipar akan berangkat menunaikan umrah esok pagi.  Semoga mereka selamat menunaikan ibadah dan selamat pergi balik.  

 Dan emel dari kakak yang menziarahi anakanda Naqib di madrasah.  Tak sempat nak reply emel ini, terus saya copy paste di sini.  Minta izin ye, kak.. 

Terima kasih setulus hati kerana sudi meluangkan masa menziarahi dia.  Dan kebetulan pulak ye, Cik Izun dan Cik Zulnya melawat di waktu pagi, Mak Ngah Ani dan Pak Ngah Zeknya pulak melawat di waktu petang.  Suka benar la dia tu..  Setakat hari ni tak ada yang lain ziarah dia, selain dari uwan dan atuknya yang datang hujung bulan tolong bawak dia beli barang-barang keperluan di kedai.  Masing-masing yang lain ada urusan lain.  Terima kasih sekali lagi, ya.  

Terubat rindu pada dia bila menatap gambar-gambar ni.  Masih gempal macam biasa.  Kami risau juga memikirkan boleh ke dia potong kuku kakinya tu?  Iyalah, agak gendut nak membongkok mencapai kaki sukar sikit.  Selalu ada tukang potong bila pulang ke rumah.. Siapa lagi, mama atau abah dia la.  Juga tolong tengok kebersihan dirinya yang lain.  Entahlah, budak lelaki mungkin memang tak kisah sangat nak jaga diri lebih teliti, tak macam budak perempuan.  Hmm tapi mungkin uwannya boleh tolong 'bersihkan' dia, macam uwannya selalu cuci barang-barang lama hingga putih berkilat atau putih bersih guna klorox tu haha...


Pesanan buat Naqib ~ kalau nak ke Bangi tu pastikan jangan sampai menyusahkan sesiapa baik kawan yang nak ditumpangi ataupun Mak Ngah.  Pandai-pandailah arrange jadual kamu nak bergerak.  Kalau tak perlu dan agak sulit, tak pe la stay je kat madrasah tu.  


Salam sayang buat semua keluarga di mana sahaja berada.  Semoga kita bersua lagi insyaallah, tahun depan kott... moga-moga panjang umur dan sihat semua.  Ameen.  Err.. blog perjalananku tu tak open gak ke to public?  Nanti free kita jengah2 ye.  I followww!!  :)

***

Melawat Naqib

Oleh kerana tak balik kampung dan jeli kelapa ada sedikit, saya mengajak suami menziarah Naqib di Madrasahnya Ahad lepas. Kesian dia, hanya sekali saja pergi menziarahnya dulu, itupun selepas dia menalipon mencadangkan P Ngahnya jual jeli kelapa di madrasah.



Kedatangan kami disambut hujan renyai -renyai. Para pelajar bersidai di kaki lima bangunan selepas selesai solat asar. Naqib segera turun apabila nampak kami dan tersenyum. Lalu kami mengajak Naqib berkelah di pondok kosong berhampiran pintu masuk.

Lalu kami pun makanlah goreng pisang, cakoi dan keropok lekor yang dibawa dengan berselera sambil melihat titisan hujan. Cuma kami agak kurang senang dengan kereta TM yang berada berhampiran yang dihidupkan enjinnya begitu lama.

"Tangan Naqib dah Ok ke?"

"OK. Tinggal sikit je."

"Ada siapa datang?"

"Mak Cik Izun pagi tadi."

"Eh, dulu Mngah datang pun sama hari dengan dia. Ini pun sama hari juga!"

"Bila nak pergi Brunei. Berapa lama?"

"25 Ramadhan."

"Nak pergi Bangi?"

Naqib memberitahu dia ada kawan di Bandar Baru Bangi yang selalu balik pagi Ahad dan pulang petangnya.

"Bolehlah tumpang kawan tu. Tapi telefon dulu takut tak ada orang. Bolehlah chatting dengan Mama..."

"Aah..Naqib dah lama tak tengok blog Mama" ujar Naqib.

Kelihatan masjid yang sedang dibina sudah separuh siap. Bangsal yang menempatkan barang-barang seperti dulang dan sebagainya sudah tiada, hanya tinggal kawasan lapang.

Naqib pergi menyimpan bekas berisi jeli kelapa ke dalam peti sejuk. Mungkin akan dimakan bersama kawan nanti. Naqib memerhatikan kami pulang sehingga hilang dari pandangan.

Dalam perjalanan abang menalipon. Rupanya dia datang rumah, singgah dari menghantar Nano balik ke UKM. Dapatlah berjumpa abang dan K Imah sebelum mereka bertolak ke Mekah 17 hb ni untuk mengerjakan umrah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing