Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, July 30, 2010

Makanan Mencerdaskan Minda

Blog ini sebenarnya untuk tatapan Naqhuhines satu ketika nanti namun ia ingin juga dikongsikan.  Ia bukan blog yang popular.  Ada senarai draft terdiri daripada petikan-petikan berguna untuk tatapan Naqhuhines tetapi ada kalanya saya fikir tidak berapa bagus memetik-metik semata-mata untuk mengemaskini blog.  Ia sewajarnya diisi dengan sesuatu yang lebih hampir dengan diri barulah diikuti dengan perkara luar.  Ada juga sesuatu berbentuk fakta yang sangat berguna dulu, kini dan selamanya seperti petikan di bawah.  Ia untuk anda, saya dan mereka, dari segala usia.  Semoga bersama dapat mengambil kebaikannya.  Insyaallah.

1. Madu Lebah - untuk mengubati penyakit lemah berfikir dan mudah lupa. Ia berunsur manis yang menimbulkan kerajinan, kekuatan, kecemerlangan, bertenaga dan kesukaan. Hadis Rasulullah s.a.w, maksudnya "Hendaklah kamu berubat dengan dua perkara, iaitu madu dan al-Quran." (Ibnu Majah dan al-Hakim).
Ia mnengandungi vitamin A, B-Kompleks, vitamin C, dan K juga banyak zat galian.
Madu juga berperanan menghilangkan lendir dan kahak dalam dada yang menyebabkan lupa. Sabda Rasullah s.a.w, bermaksud "Sesiapa hendak menghafal, hendaklah minum madu. Ia adalah penyembuh segala penyakit, manakala al-Quran adalah penyembuh penyakit jiwa, kerana itu hendaklah kamu selalu menggunakan dua jenis ubat, iaitu madu dan al-Quran (pembacaan dan pengubatannya)."

2. Halia - paling baik ialah halia bara (berwarna merah). Berkhasiat untuk menyegarkan serta menguatkan saraf, menghancurkan dan menghilangkan kahak, membetulkan perjalanan darah serta menguatkan ingatan. Firman Allah, maksudnya: "Mereka (orang yang bertaqwa di dalam syurga) diberi minum segelas air yang bercampur dengan halia." (Surah Al-Insan:17).
Cara makan halia - dihiris atau ditumbuk dan campur dalam maskan.  Dijadikan halwa manisan dan dimakan pada waktu pagi, amat mujarab mengatasi penyakit lupa.  Direbus dan diminum airnya, dengan menambah susu atau gula supaya lebih enak.  Ditumbuk dan direndam dalam air panas.  Dicampur dengan madu lebah.  Minum dalam keadaan panas atau suam, jangan campur ais.

3.  Susu - minuman berprotein untuk menambah kekuatan, kesihatan dan kecerdasan.  Khasiat susu - membantu menambah tenaga fizikal, menguatkan tulang belakang, mengelokkan otak, meningkatkan kecergasan akal, menajamkan penglihatan, menghindari penyakit lupa, menghilangkan suhu panas badan dan jantung, dan menambah kecerdasan otak bayi di dalam kandungan ibu yang minum susu.
Cara minum susu - minum terus, campurkan 7 biji badam dan 21 biji kismis.   Cuci mulut selepas minum susu. 

4.  Kismis (zabib) - kismis kuning lebih baik dari kismis hitam (menurut Ibnu Qayyim).  Khasiat kismis - untuk menghilangkan batuk dan balgham (kahak), menormalkan kandungan air kencing, menguatkan perut, membantu mncerdaskan akal, menguatkan saraf, menghilangkan penyakit hempedu, menghindarkan keletihan dan mengelokkan jantung.  Cara makan kismis - sebelum sarapan pagi, tengahari dan sebelum tidur malm, sebanyak 7 biji sekali makan (21 biji sehari).

5.  Minyak sapi - sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya, "Hendaklah kamu sentiasa minum susu lembu betina kerana sesungguhnya ia penyembuh penyakit, lemaknya ubat dan dagingnya (dimakan berlebihan) penyakit."  (Hadis riwayat Imam at-Tirmizi). 

6.  Lobak Merah - kaya dengan protein, karbohidrat, kalium, natrium dan kalsium.  Mengandungi alkali yang tinggi dan iodine dalam kadar sedikit, juga semua vitamin dalam nisbah yang baik.  Amat baik untuk gigi, mengatasi keletihan, mencegah jangkitan kuman dan bakteria, menjaga sistem saraf, awet muda, mencerahkan mata, mencerdaskan akal, mencegah serangan barah, melawaskan buang air kecil, membaikkan hati dan membasmi kelupaan (menurut Imam as-Sya'rani dalam Mukhtasar Tazkirah al-Imam as-Suyuti).  Cara makan - minum segelas air lobak merah setiap hari, jika dimakan berlebihan oleh kanak-kanak boleh menyebabkan over active dan sukar mengawal pergerakan.

7.  Telur - adalah makanan yang lengkap dan tinggi kandungan protein, lemak, vitamin dan zat galian.  Dimakan untuk menambah kekuatan badan dan menjaga kesihatan kerana mengandungi kalsium karbonat, magnesium. zat besi, sulfr dan fosforus. 
Cara makan kuning telur - campur kuning telur separuh masak dengan madu lebah, tumbuk 7 biji buah badam dan makan setiap malam sebelum tidur.

8.  Bunga cengkih - bersifat panas dan bagus untuk orang bertubuh sejuk juga untuk melancarkan darah. 

9.  Wangi-wangian - Imam Asy-Syaafie r.a : "Antara perkara yang dapat menguatkan tubuh ialah dengan mencium bauan yang harum."  Apabila mencium wangian, roh akan menjadi kuat maka akan kuatlah segala anggota badan kerana kekuatan roh menjadi punca atau sumber kekuatan tubuh.  Wangi sering dikaitkan dengan sifat syurga.

10.  Kasturi - sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: "Sebaik-baik wangi-wangian ialah minyak kasturi," (Riwayat Muslim dari Abi Said al-Khudri r.a.)

Paling-paling tidak sediakan sebotol madu di dapur setiap masa.  Kasturi asli susah nak jumpa tapi boleh beli wangian kasturi yang masih ala-ala, masih boleh mengharmonikan minda dan emosi yang kusut.  Bunga cengkih dan telur takkan tak ada kat dapur.  Pokoknya semua selalu ada di sekeliling kita.  Jadi, semoga minda kita cerdas dan cergas buat kelangsungan hidup yang sukses.  Juga doa, doa dan doa sepenuh harapan ke hadrat Penguasa seluruh alam yang Maha Mengabulkan Doa.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing