Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, July 26, 2010

Hari yang mendebarkan..

Hati masih tenang, tidak ada debaran.  Namun saya anggap hari ini tetap mendebarkan.

Sudah beberapa kali saya membuat panggilan telefon kepada Naqib tetapi tiada jawapan.  Mujur panggilan ke telefon abah tadi berjawab, keresahan saya mengendur sedikit.  Sejak petang semalam pun sebenarnya panggilan ke telefon bimbit abah mengecewakan.  Saya agak risau kerana mak dan abah dalam perjalanan yang memenatkan dari Ipoh.  Apatah lagi dengan keadaan cuaca yang tidak menentu.  Di sini hujan turun lebat dan reda silih berganti semenjak tengahari semalam.  Berita cuaca dari facebook mengatakan di Semenanjung juga demikian.  Apabila hujan turun jalan menjadi lebih licin dan boleh mudah tersasar, serta pandangan ketika memandu menjadi kurang jelas.  Boleh mengundang bahaya!  Walaupun ada seseorang yang mengambil tempat pemandu untuk perjalanan tersebut, saya masih sedikit resah.

Waktu ini, Naqib masih belum menjawab panggilan saya.  Sebenarnya bukan suasana di masjid Sri Petaling yang membuatkan saya gelisah.  Saya memikirkan cara dia mahu  pulang ke madrasah sebelum Asar berakhir petang ini.  Menurutnya esok hari terakhir cuti.  Paling tidak esok dia mesti kembali ke madrasah.

Hmm.. orang lelaki memang selalu tenang.  Kata abah Naqib, mungkin dia sedang berehat di dalam masjid, jadi telefonnya di'mute'kan.  Mungkin juga.  Jadi saya pun memujuk hati supaya turut tenang.  Kalau risau dan resah, fikiran akan menjadi lebih buntu.  Saya berharap dia semakin panjang akal untuk mencari jalan keluar dari masalah.  Saya perlu yakin diri dan yakin kepadanya.  Seperti keyakinan yang diberikan oleh abahnya kelmarin tatkala dia mohon izin mahu ke sana.

"Abah dulu, umur 13 tahun sudah naik bas sorang-sorang dari Segamat ke Klang,"  kata abahnya membangga diri.  Biar si anak pun yakin diri macamnya juga.

Jadi, saya pun menurut sahaja rentak yang dilagukan.  Walau naluri hati ibu tidak lepas dari rasa risau.  Bayangan bersulam tanda tanya bermain-main di fikiran.

Naqib, jawab la panggilan mama ni!

Ain pula akan masuk wad di Hospital Kuala Belait malam ni.  Doktor mahu buat pemantauan tonsilnya yang bengkak.  Sekiranya perlu, dia akan menjalani pembedahan.

Okay, cerita selanjutnya akan menyusul esok lusa bersama gambar Ain cemek di katil hospital, hihihi...  Doakan dia sembuh segera, peperiksaan MOCK akan bermula 2 Ogos ini.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing