Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, July 14, 2010

Aura Warna Personaliti

Aura Warna Personaliti
Kadangkala rasa bosan sukar diatasi. Menonton KCB tidak membantu. Dengar muzik menambah rasa bosan. Membaca pun tidak ada mood. Nak makan, selera tidak terbuka, tambahan lagi sedang giat hendak mengurangkan berat badan. Tapi makan kinder boeno sedap juga. Mandi? Mungkin juga tapi tak cukup untuk menghilangkan rasa tak seronok. Nak ke pantai untuk menyeimbangkan ion-ion positif negatif, waktu ini tak sesuai. Petang-petang okla..

Bacalah al Fatihah banyak-banyak. Bacalah selawat nabi. Berzikirlah menyebut nama Allah di mulut dan di hati. Supaya hati yang malap kembali bercahaya.

Ada buku Mir Hazil Azran Ramli mengungkap rahsia personaliti melalui warna. Belum baca betul-betul. Ada ujian warna. Bolehlah dicuba. Pun tak ada mood nak menjawab soalan-soalan. Jawab juga tapi tidak serius memikirkan. Ohh..tak mengapalah. Memang disarankan menjawab sepintas lalu. Boleh cuba jawab lagi di lain masa. Mungkin jawapan lain kali berbeza pula. Kata penulis buku, kita umpama pelangi. Jadi hampir semua warna ada pada kita. Warna yang kerap melingkari kita itulah warna asas diri kita. Yang lain adalah melengkapkan sahaja.

Jawapan yang banyak ‘ya’ ialah di kategori warna biru. Warna indigo hanya kurang satu ‘ya’. Tapi personaliti warna biru macam tak tepat. Sipi sahaja. Tak macam mewakili diri. Ah, tak tepat ni. Baca pula personaliti indigo. Hmm.. hampir serasi dengan diri. Ini agaknya kot. Tak pe kita baca dulu.

Personaliti indigo banyak bermain dengan perasaan dan percaya kepada intuisi hati. Suka bersendiri dan suka melihat dari aspek kerohanian. Unik dan suka kebenaran hakiki. Tidak sosial dan tidak suka diarah, juga tidak suka peraturan. Jujur dan suka perhubungan hati. Pasangan perlu menyedari mereka amat sensitif dan peka.

Mempunyai gabungan jiwa lelaki dan wanita dalam satu diri. Tang ni rasa kurang faham tapi boleh cuba difikirkan kendian. Wang tidak terlalu penting walaupun la ni rasa wang semakin penting. Sesuai menjadi penulis dan guru. Juga ahli psikologi, cita-cita yang tak kesampaian secara formalnya, hehh.

Kelemahan ~ tak suka tapi kena tau juga. Apabila dah rasa tak boleh bantu masyarakat, indigo terus menarik diri. Stop talking stop advising stop everything. Buat tak peduli la. Indigo juga mudah lemah semangat bila tengok hal-hal yang serabut, macam dalam paper kita la ini. Boleh pening kepala. Hilang motivasi diri dan menganggu emosi. Walhal tak terlibat pun secara langsung. Memang cara fikir yang konservatif.

So kena la belajar kawal diri dan emosi. Belajar bersyukur dan bersabar. Pandai-pandai memotivasikan diri. Perlu meningkatkan keimanan dan keyakinan kepada Yang Maha Kuasa. Oh ya, kena juga bersenam. Berkawat depan cermin 5 minit pun ok. Dengar muzik? Masih boring. Tak pe, bukak channel al Quran 24 jam tu. Lagi bagus kann…

Dah cuba? Apa warna personaliti anda agaknya?..

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing