Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, May 23, 2010

Selamat kembali ke sekolah!!!



k

setelah lama merdeka
sehingga kamu jadi jemu
tiada kawan untuk bergurau
tiada teman untuk berkongsi cerita
balik-balik muka yang sama
kakak, abang dan adik
rumah kita pun jadi nurseri
mama pula jadi pengasuh
yang garang dan selalu pening kepala
hingga kadang-kadang hilang kata-kata

mama dan abah pun sukacita
tatkala melihat kamu menyarung uniform baru
baju warna krim dan kain warna coklat
hmm pandai cikgu
memang tak mudah nampak kotor
walaupun terpaksa bayar hampir $200
wah memang banyak tu
kalau convert duit Ringgit Malaysia
kira sendiri laa...

ada juga baju sukan
warna purple seluar hitam
kemas dan bersih
untuk buat aktiviti riadah dan kokurikulum
supaya kamu seimbang jiwa dan perasaan

sebelum tu cikgu bagi senarai buku
yang mesti kita beli di kedai buku Bismi
nampaknya sekolah tak ada kedai koperasi
kita beli je kat kedai mana-mana
mudah dan memang tak payah
kalau di sekolah lama
mesti beli buku yang ada cop sekolah
tak sampul pun tak pe
orait la tu sebab bantu tabung sekolah kita juga

yuran mesti bayar
macam biasa la
tapi tak la mahal sangat
yuran PIBG $12 untuk seorang penjaga
total semua kamu bertiga $44 sahaja
sampai sekolah cuti panjang bulan Disember

Oh ya pas pelajar jangan lupa
syukur kerana sekolah dan pejabat pelajaran
saling beri kerjasama
nanti bayar pas kat imigresen
entah berapa la pulak


bila pertama kali bertemu dengan guru besar
seorang wanita yang anggun ceria
sudah dapat ditangkap dari slangnya
sah la memang ada darah warga Malaysia
orang Batu Pahat asal usulnya

bila tengok wajah guru-guru di sini
terpandang-pandang cikgu-cikgu di Sijangkang
ada iras Teacher Yus juga
cikgu kesayangan Hanessa
kalau di perpustakaan Seria
wajah pustakawan sebijik macam dia
sapa lagi... muka Cik Pah Amran kita
sebab tu kekadang rasa
macam masih di Sijangkang jee...
hehehe...

sekian le dulu coretan petang ini
mencoret sambil duduk dalam kereta
baru pulang dari Muara dan Serasa
mengekor hubby jenguk staf kerja
seronok jugak
tapi jauh serupa balik kampung 
cuma tak terasa sebab ada highway
langit pun memang cantik dipandang
penuh awan yang gebu putih kelihatan
macam-macam bentuk
kata Hurin macam kapas
Hanessa kata macam gajah
Hidayat lain sikit
dia kata macam transformer 
sekejap jadi kereta sekejap jadi raksasa
macam-macam la...




No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing