Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, May 21, 2010

Awas Wabak Demam Berbahaya amaran WHO

Saya membaca tajuk rencana dengan penuh minat.  Ia mengandungi amaran, bahawa satu wabak baru penyakit demam akan melanda seluruh dunia secara menyeluruh tanpa pengecualian. 
"Haa... dengar mama baca ni... bla..bla..bla.." saya membacakan ayat-ayat penting tanpa menjejaskan maksud yang dibawa dalam setiap paragraf.  Bagi saya yang lebih utama ialah mesej itu dapat disampaikan kepada anak-anak saya dengan berkesan.
Hurin (nama baru Ain), Hidayat dan Hanessa masing-masing mula tertarik memberi perhatian apabila saya tekankan intonasi pada ayat-ayat tertentu.

"Inilah tanda-tanda akhir zaman... akan muncul penyakit yang pelik merebak.  Sebab tu kita kena kuatkan antibodi diri kita.  Kena makan makanan seimbang, makan multivitamin.  Jangan dah dapat sakit baru nak makan tu semua," kata saya lagi, sebenarnya berniat menekankan pengambilan vitamin yang baru dibeli oleh suami, malangnya mereka enggan mengambil vitamin tersebut.
"Pahitlah!" kata Hidayat.
"Eeee... peliknya rasa!" kata Hurin pula.
"Tak nak!" Hanessa menggeleng-gelengkan kepala.

Masing-masing diam mendengar.  Kemudian satu persatu berbagai soalan mula berjela-jela keluar dari mulut ketiga-tiga mereka sehinggalah sampai ke tajuk Hari Kiamat, Dajjal, Yakjuj dan Makjuj, tanda-tanda kecil dan tanda-tanda besar kiamat.  Saya pun makin bersemangat memberi penjelasan.  Bukan selalu dapat menyampaikan info sebegini kepada anak-anak.  Kiranya dah kena la tajuk ni dengan apa yang perlu mereka ketahui.
Hurin mencemik.  Ada riak ketakutan di wajahnya.  Hidayat terus memberikan saya berbagai soalan saling berkait sehingga saya rasa mengah hendak menjawabnya.  Belum sempat habis menjawab sudah diburu dengan soalan lain pula, yang kadang-kadang tidak relevan langsung.  Hanessa pula aktif menyampuk dengan pandangannya yang tersendiri dari dimensi yang turut berbeza kanak-kanak 5 tahun.

"Okay, dengar! dengar! Mama sambung lagi.  Syyyy...." saya memberi arahan supaya masing-masing memberi tumpuan kepada bacaan saya semula.  Kalau terus bersoal jawab, memang tak dapat nak menghabiskan rencana ini.

Saya terus membacakan rencana itu dengan menggunakan bahasa yang mudah.  Memang memberi impak kepada saya dan anak-anak.  Fuh!
Pada perenggan terakhir tertulis Bermacam-macam nama diberikan, tetapi bagi kita di Malaysia demam ini dikenali sebagai...Demam bola sepak Piala Dunia.

Ciss!! Terkena lagi! Mati-mati la ingatkan betul... demam bola rupanya.  Walau bagaimana pun jangan lupa, wabak H1N1 masih belum reda sepenuhnya dan masih ada mangsa terkini yang menemui ajal ekoran wabak ini.  Ketika para guru diraikan sempena Hari Guru, seorang dari pendidik ini telah kembali ke rahmatullah akibat demam H1N1.  Sama-samalah kita berhati-hati selalu.  Gurau gurau juga, tapi kalau demam betul-betul, segeralah dapatkan rawatan sewajarnya.

2 comments:

UMI ALIYA said...

hehehe terkena rupanya. dah start piala dunia nnt memang mcm2 cerita la kaki bola. anyway selamat berkenalan. saya baru start blogging, jemput yea singgah di blog saya. ada contest menarik....

NaqHuHiNes said...

salam perkenalan umi. Terima kasih atas kunjungan. Lepas ni saya terus ke blog anda, insyaallah... wahh ada contest lagi tu!!

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing