Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, February 1, 2010

Naqhuhines masak nasi lemak

"Esok mama nak masak nasi lemak. Okey tak?" tanya saya kepada Naqib. Mengenangkan dia peminat nasi lemak, saya ingin memasak hidangan ini yang bukan sahaja ringkas, mudah disediakan dan juga enak untuknya sebelum dia pulang ke madrasah.  Telah 3 minggu Naqib berehat (kuarantin) di rumah oleh doktor tempohari, termasuk 1 minggu tambahan menggunakan cara tradisional.  Saya siapkan sepucuk surat yang dikepilkan dengan dua keping sijil cuti sakit buat makluman pentadbir madrasah.  
Ahad semalam, ialah hari Naqib akan pulang ke sana.  Mood saya pula bertukar apabila resah melihat timbunan pakaian kering yang belum dilipat, perlu dikemaskan untuk mencari pakaian Naqib juga.  Akhirnya saya tenggelam dalam keasyikan melipat kain baju manakala Naqib mula tertanya2 mengenai janji saya semalamnya.
"Kamu pergi beli kelapa parut sebiji, serai cari yang segar (dipesan juga kerana dia pernah membelikan saya serai kecut) dan kacang tanah," saya mengarahkan sambil terus melipat pakaian.  Naqib keluar menghantar Nabilah ke kedainya, dan terus singgah di kedai Aceh membeli pesanan saya itu.
"Alamak, terlupa nak beli kacang tanah.." kata Naqib sambil bergolek-golek santai di atas katil di hadapan saya.  Naqib keluar lagi ke kedai membeli kacang tanah pula.
Saya masih melipat kain baju sambil mengasingkan pakaian mengikut pemiliknya.  Terasa lenguh di bahu dan tengkuk.  "Mama, semua dah ada.  Bila mama nak masak?"
Saya perhatikan jam sudah menghampiri 12 tengahari.  Pakaian beransur kurang tetapi mood menjahit lencana kain ke baju Hidayat pula muncul.  Ustazah baru memberikan lencana itu minggu lepas, dan Hidayat mula merengek apabila baju sekolahnya kosong dari lencana.
"Along masak nasi lemak tu, boleh?  Senang je."  Saya renung mata Naqib.  Dia suka memasak dan berani mencuba.  Dia tidak takut percikan minyak seperti telatah Ain.  Semasa hujung tahun Tahun 6 selepas UPSR, dia memasuki pertandingan memasak nasi goreng di sekolah dan menang nombor satu.

Seperti Naqib akur, dan saya terangkan apa yang perlu dilakukannya.  Dia mencuci beras, dan menyukat santan. Namun santan tidak cukup dan dia keluar lagi membeli sebiji lagi kelapa parut.  Cumanya apabila nasi sudah kering, barulah saya tahu dia lupa hendak menaburkan sedikit garam.  Hmm, tidak mengapa... masih enak dan lengkap dengan bilis gorengnya, kacang goreng, timun, telur dadar dan sambal petai (hanya sambal ini saya masak, semalam, sambal petai permintaan Naqib juga). 

Jam sudah menghampiri 2 petang.  Kami duduk menikmati hidangan nasi lemak hasil tangan Naqib.  Sambal yang 'enak gila' tafsiran anak-anak (kerana sesuai dengan selera mereka, tidak pedas dan sedikit manis) mengatasi rasa nasi yang hambar tidak bergaram.  Jam tiga, kami bergegas keluar mengambil Nabilah di kedai (hari Ahad dia bekerja setengah hari hingga jam 3) dan terus menuju ke Bukut Changgang.  Kami singgah di Banting membeli tilam dan bantal baru.  Penumpang di seat belakang tenggelam tersorok di sebalik tilam yang masih berbalut plastik, menahan wap panas terhalang dari pendingin udara.  Mujur dua yang kecil terlelap tidak menyedari hal yang kurang menyenangkan ini.  Di pertengahan jalan, saya terpaksa singgah di Petronas untuk membeli air buat pembasah tekak dan menghilangkan mengantuk.  Saya memang agak alah dengan nasi lemak, mata cepat mengantuk.  Memikirkan amat berbahaya memandu dalam keadaan demikian, mujur selepas itu mata kembali cerah dan segar.
Demikianlah sedikit catatan mengenang kesungguhan Naqib yang mula mengasah bakat memasak.  Nabilah teruja hendak menjamah nasi lemak itu apabila dikhabarkan kisah Naqib, lagipula dia memang kelaparan belum menjamah makan tengahari.  
Akhirnya kami tiba di madrasah dengan selamat.  Beberapa kereta mewah turut sampai dengan urusan yang sama.  Kami menunggu sehingga Naqib (dan Hidayat) menunaikan solat Asar.  Kemudian seperti biasa, Naqib akan mencium pipi saya berkali-kali tanpa rasa silu terhadap Nabilah yang memerhatikan, sehingga wajah saya dibasahi air peluh yang meleleh di dahinya.  ALhamdulillah, tiada airmatanya menitis, setakat peluh sahaja.  Manakan tidak, Sabtu ini kami akan bertemu lagi.  Abah Naqib sudah berjanji akan menjemputnya pulang ke rumah untuk berkumpul sekejap sekeluarga.  InsyaALlah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing