Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, February 18, 2010

Mukaddimah Mat Kilau

Thursday, September 17, 2009 at 2:48am
PUCUK PAKU DALAM PAKU
PAKU DATANG DARI SEBERANG
CARILAH AKU DALAM AKU
AKU SEMBUNYI DALAM TERANG

Apa nak jadi dengan ummat yang konon-nya changgih sekarang ini? Tak pernah teringin dengan mati. Apa yang ada la ni, chari duit banyak-banyak lepas tu makan banyak-banyak kemudian puaskan nafsu banyak-banyak. Bila mai hari tua baru pakai ketayap dok di-surau ka-masjid. Masa tu jiwa dah kachau. Apa tak-nya, dah ada penyakit tiga serangkai yaitu kenching manis,darah tinggi dan lemah jantung. Nak buat macham mana hati dah mati. Akhir-nya jadi ugama pak turut. Dengar orang cakap pelik sikit dengan apa yang tak dak dalam kepala depa, semua sesat. Pikir-lah dulu sebelum nak kata orang lain sesat. Sat lagi kut orang tanya kita tak bolih nak jawab, macham mana.
Hidup masa muda sibuk nak puaskan nafsu, masa tu ada mata tak nampak dan ada telinga tak pernah nak dengar. Bila dah tua baru terhegeh-hegeh nak belajar.
Wahai orang orang muda yang aku kasihi, kamu semua mesti kena berubah dan jangan sampai mata dan telinga kamu menipu kamu. Ada akai pakai jangan dok gadai. Ingat lima perkara sebelum lima perkara.
1. Muda sebelum Tua.........BELAJAR
2. Lapang sebelum Sibuk.........BELAJAR
3. Senang sebelum Susah.........BELAJAR
4. Sihat sebelum Sakit.........BELAJAR
5. Hidup sebelum Mati.........BELAJAR
Jangan-lah kita dok melata atas bumi ni sebagai seorang yang bodoh dan sombang atau jadi orang yang cheredik kita tak bolih nak belajar dan bodoh pula kita tak bolih nak ajar. Tuhan bagi akai kat semua orang. Tu yang membuktikan dia tu MAHA ADIL. Jadi jangan la dok pandai pandai nak hukom orang. Hukom diri sendiri dulu!
Awal-awal orang nak kepada ugama kenal Allah. Sebelum kenal Allah kita kena kenal diri kita serata-rata dulu. Ada pulak orang kata ilmu ni tinggi dan jangan belajar sebab takut jadi isim(gila). Macham mana nak kukuh akidah kalau LA ILAHA ILLAH MUHAMMAD RASULULLAH pun kita tak paham keadaan-nya. Nak jadi saksi kena ada ilmu dulu. Kita bukan burong kakak tua tau chakap tak PAHAM maksud. Akai tu ada untuk apa? Tak kan untuk chari duit atau nak bagi puas nafsu saja. Cukup lah sampai sini. Nanti kita sambong.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing