Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, February 4, 2010

Apabila berita sensasi muncul di tv

Aku bukan seorang yang berfikiran terbuka, apabila pemberita tv jam 8 malam tadi membacakan perihal kejadian kes liwat yang sedang mashyur seantero dunia sekarang ini.  Hidayat dan Hanessa sedang menikmati hidangan malam, sambil suara pemberita mula membaca ayat demi ayat dengan detail.  Tidak sempat hendak memperlahankan atau menutup tv langsung (jarak agak jauh untuk menuju ke tv sedangkan pemberita terus bercakap), aku menyanyi-nyanyi kecil sambil menghalang pemandangan mereka.  Remote sudah sewel, bukan sekali tekan terus berfungsi.  Mengapa perlu mereka memperincikan kisah sebegitu sedemikian rupa.  Setelah keluar istilah-istilah yang menyebabkan aku (dan ibu-ibu lain umumnya, kurasa) payah hendak menerangkan kepada anak-anak yang sedang di usia rancak mahu tahu segala-galanya, mahu bertanya semua perkara, barulah keluar kenyataan agar perkara itu dibincangkan secara tertutup di mahkamah. 
Akukah yang bersalah kerana tidak tutup sahaja tv itu?   Atau aku bersalah kerana bodoh, jumud, tidak open minded tentang hal semasa.  Alah... itukan perkara biasa.  Sudah lama tak settle2 lagi.  Berapa banyak lagi kisah dalam kain yang sudah tersebar, entah-entah awak sahaja yang tak peka dengan anak-anak.  Begitukah?
Aku memikirkannya, dan aku bersyukur setakat malam tadi Hidayat tidak perasan langsung dengan berita sensasi di tv itu.  Kalau tidak, jenuhlah aku hendak menjawab soalan-soalannya, yang Nabilah kata pelik-pelik dan tak dijangka dia boleh mengeluarkan soalan sedemikian.  Anak yang seorang ini, kadangkala membuatkan aku tak tahu nak menjawab bagaimana, kerana bagaimanapun jawapan tepat ke, sipi ke, tipu ke, akan mengundang rantaian soalan seterusnya.  Cuma dia belum pernah lagi mengeluarkan soalan cepumas tentang bagaimana seorang bayi boleh wujud di dunia ini.  Hanessa lebih pandai meneka, bahawa bayi lahir dari pusat ibunya.  Andai muncul soalan itu, walaupun aku sudah didedahkan sedikit cara-cara hendak menjawabnya, tentu aku masih cuba mengarang jawapan yang tersirat, dan tentu dia akan terus menyusun soalan demi soalan yang menyeksakan.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing