Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, December 12, 2009

Secawan Kopi daripada Guru



Akhirnya saya temui juga buku ini di perpustakaan desa berdekatan. sebelum raya haji tempohari  Ada dua jilid.  Kewujudannya diilhamkan oleh Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Datuk Abdul Rafie bin Mahat.  Mengandungi kumpulan cerita terpilih yang ditulis oleh guru-guru memaparkan pengalaman mereka semasa bertugas di merata tempat. 
Saya memulakan bacaan dengan buku pertama.
Saya amat tertarik untuk memetik kata pujangga yang menjadi pembuka kisah Hari Pertama Persekolahan nukilan Bustam Kamri yang berbunyi, 'Anak-anak, anda telah mencuba sedaya upaya dan anda gagal sepenuhnya.  Pengajarannya, jangan serik.' 
Ada juga cerita yang seperti tidak sudah, Kerana Senaskhah Cerpen.
Murid, Adik dan Isteri nukilan Ghazali Lateh pula amat menyentuh hati.  Walaupun kisahnya diringkaskan sedemikian rupa, tetapi saya dapat membayangkan suasana yang dilalui oleh guru ini.  Seperti kisah di dalam novel pula.  Kalau dijadikan novel, mesti meletup!
Saya belum menamatkan buku pertama ini namun setakat ini, kebanyakan cerita yang ada memang menarik dan menakjubkan. Buku yang selalu 'hilang' kerana letak merata-rata membuatkan saya mencapai buku siri 2 pula.
Di siri 2 ini, cerita pertama Budak Bertuah juga membuatkan saya terpegun sebentar.  Umpama watak sempurna di dalam cerita rekaan, saya kagum dengan pengalaman guru ini, Harun Mohammad, yang bertemu dengan Comel. 
Begitu juga dengan kisah Dia Telah Pergi, memaparkan sikap setia dan nilai persahabatan yang sukar ditemui, namun akhirnya sahabat yang baik pergi tiba-tiba kerana demam panas. 
Saya akan meneruskan pembacaan sehingga selesai.  Tarikh akhir pemulangan buku ialah pada 17 Disember ini.  Saya perlu memulangkan buku-buku ini termasuk Travelog Haji yang belum saya sentuh, setelah memperbaharui tarikh pemulangan tempohari.  Kesibukan berhari raya benar-benar membuatkan saya leka dan tidak membaca langsung.  Semasa bertemu Puan Rina minggu lepas, dia memberitahu ada orang yang sedang mencari buku Travelog Haji ini.  Saya berjanji akan memulangkan buku ini pada tarikhnya nanti.
Benar seperti kata-kata kekanda saya, Zulina Hassan, buku Secawan Kopi daripada Guru ini memang menarik, penuh pengajaran dan banyak nilai baik yang boleh dijadikan panduan.  Kepada anda, cubalah cari buku ini dan saya ucapkan Selamat Membaca! 

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing