Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, December 14, 2009

Lagi kopi secawan dari cikgu

Uh dahsyat, ini tanggapan saya sebaik membaca kisah ke dua puluh satu bertajuk Kahwin Dua nukilan Shamsudin Othman (muka surat 82).  Seronok membaca kisah ini.  Serta-merta mengimbau kenangan lama semasa saya di Tingkatan 3 di Sekolah Menengah Jementah.  Guru kelas saya bernama Cikgu Zainal Abidin bin Haris,  tinggi lampai, kurus dan hitam manis, manis wajahnya dan berambut kerinting ikal.  Cikgu suka memakai baju seperti baju Raihan dan memakai wangian semerbak.  Kami selalu menunggu kedatangan cikgu ke kelas dengan rasa ceria kerana cikgu pandai berlawak.  Cikgu mengajar matapelajaran Matematik iaitu subjek kegemaran saya waktu itu.
Setahu kami, cikgu masih bujang.  Setelah beberapa lama, muncul seorang guru wanita bertudung labuh yang ayu lagi manis wajahnya mengajar di sekolah kami.  Sosek-sosek gosip di kalangan pelajar bertiup mengatakan bahawa cikgu ini adalah tunangan Cikgu Zainal Abidin.  Saya berpindah ke sekolah lain setelah mendapat keputusan yang agak memuaskan di dalam SRP.  Dari kejauhan saya mendapat berita gembira mengenai Cikgu Zainal Abidin bakal menimang cahaya mata pertama. 
Setelah beberapa tahun kemudian, apabila sekali sekala bertemu rakan lama, khabar mengatakan rezeki cikgu kian bertambah dengan kehadiran cahayamata seterusnya.  Hingga kini saya telah terputus khabar berita tentang cikgu kegemaran saya ini. 
Saya terbayang-bayang situasi cikgu seperti cerita yang dikisahkan di buku Secawan Kopi.  Timbul bayangan nakal cikgu berbalas kenyitan mata apabila bersua di mana-mana... Bezanya cikgu tidak merahsiakan perhubungannya dengan tunangannya (cikgu berwajah manis yang namanya pun sedap disebut, tetapi puas saya bermenung cuba mengingati semula nama itu masih belum ketemu waktu ini...)
Haa, dah ingat pun!  Nama cikgu itu ialah cikgu Nurizzah.  Sedap namanya semanis wajahnya.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing