Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, November 16, 2009

Cara Betul Cuci Tangan






Watak : Hidayat (7 tahun) dan Hanessa (4 tahun).
Lokasi : sinki dapur.
Waktu : 1.00 - 1.40 tengahari.
Tajuk : Mencuci tangan sesudah makan.

Selesai makan, Hidayat pun menuju ke sinki untuk mencuci tangan.  Hanessa yang juga baru selesai makan, juga menarik kerusi mendekati sinki.  Melihat Hidayat yang baru hendak mencuci tangan, Hanessa pun berkata, "Meh Baby ajar Abang Hidayat cara cuci tangan.  Begini..."
Hanessa memicit cecair pencuci tangan di sudut sinki ke atas tapak tangannya dan mula menunjukkan cara-cara mencuci tangan yang ditontonnya di peti tv.  Sepanjang pandemik H1N1 begitu serius tempohari, tv kerap menayangkan kaedah mencuci tangan dengan cara yang betul.  Hanessa yang banyak menghabiskan masa menonton tv rupa-rupanya mengambil perhatian terhadap penekanan kaedah mencuci tangan ini.  Sekarang dia mengajar abangnya pula.
"Picit sikit sahaja sabun ni, nanti baunya kuat sangat.  Jangan membazir, nanti cepat habis,"  sambung Hanessa lagi agak mencecer kepada Hidayat.  Hidayat diam sahaja sambil meniru perbuatan Hanessa yang menggosok-gosok jari-jemarinya di telapak tangan dan di belakang tangan.  Namun belum sudah cikgu mengajar murid, murid yang tidak bersedia belajar itu cepat-cepat mencuci tangan di air paip dan berlalu pergi sambil merenjis sisa air ke lantai.
Hmm... sudah berkali-kali diperingatkan agar merenjis tangan di sinki dan lap tangan kering-kering dengan tuala tangan, masih lupa juga atau sengaja tidak mengendahkan.  Anak... anak...





No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing