Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 21, 2009

Wabak Mata Merah




Ini draft yang kukarang ketika kami sekeluarga diserang wabak 'mata merah' tempohari.  Bermula dengan Hidayat yang pulang dari sekolah dengan mata berwarna merah, seorang demi seorang dijangkiti.  Ia wabak yang sukar pulih, mengambil masa yang lama dan jika tidak berhati-hati boleh memberi kesan kekal kepada mata.  Kami tidak pernah mengalami wabak ini sebegini serius.  Setakat mata merah selepas mandi tu, biasalah.  Demikian sedikit catatan...

sungguh, baru 'kehilangan' sebelah mata pun aku jadi tak keruan. Mata yang infected kuletakkan ubat krim lalu kutepekkan strip hijau Anion  dan disudahkan dengan kemasan kapas yang dilekatkan menggunakan tape kertas. Seperti lanun yang hanya sebelah mata. Tadi aku buru-buru mencari spek hitam yang memang selalu aku terlupa di mana aku tinggalkan ketika kawan suamiku datang bertamu. Menjelang petang, sekali lagi aku kelam-kabut mencapai tudung dan spek hitam ketika seorang ibu datang bertanya untuk menghantar anaknya ke nurseriku. Memakai spek hitam di dalam rumah menyebabkan daya penglihatanku semakin kelam. Memberi tumpuan menggunakan hanya satu mata jauh berbeza dengan dua mata. Aku tidak dapat mengagak jarak dan kedudukan sesuatu dengan tepat. Mujur aku tidak tersasar ketika memotong ketulan ayam untuk memasak tomyam tengahari tadi. Sambil cuma menekan rasa malu jauh ke dalam diri, aku tersipu bila terpaksa bersahaja memberitahu keadaan mataku tanpa ditanya. Aku hanya nak memudahkan keadaan.


aku cuba membayangkan keadaan seorang OKU khususnya yang kurang penglihatan seperti yang aku alami sekarang. baru sebelah mata..bagaimana kalau dua-dua mata tiada?..kalau sejak lahir sedemikian seseorang boleh dianggap telah biasa dengan persekitaran alam. bagaimana dengan orang yang baru mengalami kemalangan sedemikian..terpaksa menjalani orientasi zahir dan batin untuk menyesuaikan diri dan meningkatkan kemahiran pancaindera lain untuk menjalani kehidupan seperti biasa...

Pss...ada gambar sensasi sedang posing dengan mata sebelah bertepek kapas, tapi segan la pulak... jadinya ganti dengan gambar baby cute tu la.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing