Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 21, 2009

Petua: Cara Mudah Guna Kunyit Hidup


Kalau goreng ayam atau ikan guna kunyit hidup, rasanya lebih enak dan aromanya lebih mengecurkan air liur. Petua ni saya dapat daripada mak saya. Kaedahnya, dapatkan sekilo (bergantung kepada keperluan anda) kunyit hidup yang segar, bersihkan buang kulitnya kemudian ditumbuk dengan lesung batu. Taburkan sedikit saja garam. Masukkan dalam bekas dan simpan di freezer. Sebelum tu, letak sekeping asam jawa untuk mengelakkan ia bertukar kehitaman. Jadi bila menu anda tengahari tu akan menggunakan kunyit, keluarkan awal-awal dari freezer. Bila dah time memasak, kunyit dah lembut dan boleh digunakan. Cara ni mudah kan? Anda susah sekali je semasa nak menumbuk kunyit, selebihnya kerja anda jadi mudah dan masakan anda lebih enak.
Apa, nak guna blender?
Hmm... boleh jugak tapi kalau blender besar tu kena letak air, bermakna kunyit anda akan jadi berair. Kalau blender kering tu pun ok, tapi bilah-bilah blender tu akan jadi tumpul terkena getah kunyit. Kalau guna lesung, orang-orang tua kata lebih sedap. Terpulanglah kepada anda untuk menggunakan cara yang mana. Selamat memasak.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing