Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 21, 2009

Naqib berjiwa gundah

Ini draft yang sudah lama saya tulis sekitar Julai lepas.  Saya check edit post dan ada beberapa entri yang boleh dikeluarkan untuk tatapan, dan ada juga yang perlu didelete kerana sudah basi sangat. 
Kisah ini mengenai Naqib ketika dia sedang berjiwa resah dan gundah di pertengahan pengajiannya di madrasah lamanya.  Sebenarnya bukanlah luar biasa bagi seseorang pelajar tahfiz untuk bertukar-tukar madrasah di dalam mencari kesesuaian, namun saya berharap cukuplah sekali Naqib bertukar madrasah.  Semoga dia beroleh kesesuaian jiwa dan hatinya di madrasah Miftahul Ulum ini sehingga tamat pengajiannya, insya Allah.
.
.
.
Malam Rabu semalam, saya ke Madrasah Tahfiz di Seksyen 7 untuk menjemput Naqib balik. Dia menelefon saya sambil menangis teresak-esak. Siangnya tu (Selasa) saya berjumpa Kiai Tuan Hj Mahin meminta pendapat beliau serta bertanya sekiranya ada madrasah tahfiz berdekatan sekitar kawasan memandangkan beliau anak jati di sini. Sambil itu secara tidak langsung mengajukan sekiranya beliau sendiri boleh menggurui anak saya. Setelah berbincang sambil beliau menceritakan pengalamannya sendiri di Pasir Tumbuh sewaktu berguru di zaman muda dulu, juga pengalaman anak-anaknya sendiri (seorang anak beliau juga hafiz dan sekarang sedang melanjutkan pelajaran di UIA), saya memikirkan mungkin Naqib perlu direhatkan.
Saya ambil dia pulang ke rumah dengan segala barang-barang keperluannya. Kemudian saya menghantar sms kepada mudir memohon budi bicara beliau untuk 'percutian' Naqib ini. Ringkas amat jawapan beliau tanda setuju, tak banyak soal.
Ada rasa kecewa sekiranya anak ini benar-benar hendak berhenti dari madrasah. Airmata saya mengalir dalam senyap dilindungi warna malam yang hitam sepanjang pemanduan pulang. Hanya kepada Allah Taala saya panjatkan harapan dan pengaduan.
Anak ini hanya tidak mahu tinggal di asrama. Dia mahu datang pagi dan balik petang, yang saya tidak mampu memenuhinya.
Buat masa ini, dia masih berehat di rumah. Petang semalam kami melawat sebuah sekolah agama berdekatan iaitu Madrasah Mujahidin bagi mendapatkan informasi. Ia merupakan sebuah sekolah pengajian swasta akademik dan agama tanpa tahfiz. Yuran kemasukan dan buku dalam anggaran RM1300 manakala Yuran bulanan hanya RM100, dengan waktu pengajian dari 8 pagi ke 2 petang. Kemasukan adalah pada tahun hadapan sekiranya Naqib berminat untuk ke sana. Ada 4 bulan lagi untuk ke tahun depan, sementara itu Naqib akan menyambung semula hafalannya di madrasahnya. Insya Allah.
...Harapan saya, akan ada salah seorang dari anak-anak kami yang menghafaz ayat-ayat suci Al Quran di dadanya dan di bibirnya, semoga Allah mengizinkan dan memudahkan.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing