Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 14, 2009

Hidayat yang suka bunyi

Nampaknya kebelakangan ini blog saya dipenuhi dengan cerita anak-anak.  Saya amat menghargai kenangan sehingga sebarang 'karya' anak-anak ingin saya simpan sebagai koleksi.  Diri saya sendiri mempunyai kenang-kenangan semasa kanak-kanak, di antaranya ialah rakaman suara saya yang dirakam oleh arwah abah.  Tape lama itu masih saya simpan; masih elok dan mendengarnya amat mengingatkan saya kepada situasi itu; nostalgia zaman kanak-kanak kembali menjelma tidak akan dilupakan.
Hidayat amat suka melukis.  Sehingga guru kelasnya mengingatkan saya agar Hidayat membaca di rumah dan kurangkan melukis.  Dia juga cenderung pada bunyi.  Hidayat akan menyusun koleksi kereta mini di atas lantai, dan bermulalah suara kereta F1 sedang berlumba dengan kencangnya di litar.  Kadang-kadang dia akan mengajak adiknya Nessa bermain alat muzik; mengetuk-ngetuk gendang kecil dan alat muzik buluh yang dibeli abahnya di Indonesia dulu.  Apabila ada kelapangan (pantang lepa, kata orang tua), Hidayat akan duduk di depan laptop yang terbiar sebentar dan membuka you tube.  Dia menggemari nasyid, sedang menghafal nasyid Doa Perpisahan dan tidak boleh tidak akan juga membuka siri kegemarannya, Ultraman.
Bermula petang semalam, dia mempelajari cara-cara melipat kertas untuk membuat kertas letup, maka tadi malam beberapa kali dia meminta bantuan saya mengoyakkan kertas dari buku latihannya sehingga ditegur oleh abahnya.  Sepanjang pagi tadi dia sibuk menunjukkan kepada saya kemahirannya bermain kertas letup.  Sambil tersengih-sengih riang, dia menyelitkan kertas itu di celah ketiaknya dan meletupkannya dengan kuat.
"Mengapa letak di celah ketiak?" tanya saya.
"Entahlah, tapi bunyinya lebih kuat.  Kawan Hidayat, Izat Ketot namanya, yang ajar."
"Mengapa dipanggil Izat Ketot? Tak baik, tentu dia tak suka dipanggil begitu."
"Sebab dia tak suka makan sayur, dia kecil saja," jawab Hidayat sambil mengukur tinggi Izat Ketot sekadar dua kaki dari lantai.
"Tidak ada kena mengena tidak makan sayur dengan tinggi dia, Hidayat."
Hidayat senyum mempamerkan gigi arnabnya dan berlalu pergi sambil meletupkan kertas.
Tajuk : fanfe role koste (kenang-kenangan ke funfair di Bukit Tinggi)


Tajuk : Kereta GP

Tajuk : Kereta Hebat


Tajuk : Robot

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing