Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, November 30, 2009

Kembali dari percutian


Assalamualaikum.
Tengahari ini, Isnin, 30 November 2009, kami kembali ke teratak permai di Sijangkang.  Kolam ikan mengalami tsunami kecil apabila rak kayu di tepi runtuh masuk ke dalam kolam beserta dengan barang-barang di dalamnya.  6 ekor ikan Koi merah putih menyorok di bawah lumut hijau, mendiamkan diri umpama ketakutan dan penuh saspen.  Kasihan ikan-ikan ini.
Si Tompok coklat putih menyambut kepulangan sambil merayu-rayu meminta makanan.  Si Putih mata biru sebelah dan hijau sebelah buat tidak endah; mungkin telah kekenyangan makan di dapur jiran.  Zara ibu kepada Tompok terlentang lena di belakang rumah, tidak perduli apa-apa.
Naqib mengetuai adik-adik mengangkat beg dan barang dari bonet kereta.  Namun separuh jalan kemudian dia menghilangkan diri di dalam tandas...  Selebihnya saya bantu kerana adik-adik terutama Ain, mula merungut-rungut dengan kerenah si abang yang tidak disengajakan.
Alhamdulillah, rumah ini dipelihara Allah dari mara bahaya dan pencerobohan; sesuatu yang menakutkan kerana panasnya kawasan perumahan ini yang sering menjadi tumpuan bermusim perompak-perompak yang bergelandangan dari jauh; teori yang dimunculkan berdasar ciri-cirinya.
Beberapa kisah percutian singkat penuh ceria sekeluarga yang menunggu masa sesuai untuk dikongsikan bersama buat kenangan di hari kesunyian nanti, insya Allah. 
Tidak lama kemudian Haji Hamid yang sedang membangunkan mahligainya di hadapan rumah kami muncul menghulurkan daging korban yang disimpan semenjak semalam.  Alhamdulillah, orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.
Demikianlah adanya.  Sampai jumpa lagi, wassalam.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing