Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, November 21, 2009

Cabaran bakal hafiz

Draft lama...

Along berkali-kali menelepon minta ambil dia dari madrasah. Selagi saya tidak memberi kata putus, Along terus mendesak saya menjemputnya segera. Alasannya, dah dua hari pening kepala. '
'Ala, setakat pening, rehat kat sana je. Tak yah balik'' saya bertegas diikuti dengan suara Along menahan sakit.
Akhirnya saya berlembut juga. Dah seminggu Along di rumah. Tiap pagi saya arahkan dia menyidai baju apabila saya bergegas ke nurseri untuk menunggu kanak-kanak yang datang. Biasanya saya akan menyidai baju selepas balik dari nurseri apabila staf dah datang pada pukul 8. Dah ada Along ni senang sikit jadual saya. Saya suruh dia menyapu garaj dan susun selipar. Selebihnya dia duduk berjam-jam di depan desktop. Kadang-kadang laptop saya juga menjadi mangsanya.
Tengahari semalam saya agak lewat memasak sebab saya 'bersyarah' kepada Along. Dia seperti tak pasti bila nak balik ke madrasah. Abahnya malas nak masuk campur tambahan dia lebih cenderung menggunakan pendekatan 'brutal' atau gaya askar gitu. Arahan mesti dipatuhi tanpa kompromi!
Saya suka mengajak anak berbincang. Seboleh mungkin saya cuba memahami perasaan dan situasi anak. Sebab tu saya dilabel terlalu berlembut dan suka menurut rentak anak oleh mak. Ye la, kalau dua-dua jadi singa, anak tak sempat jadi apa-apa.
Bukan saya memaksa Along tetapi saya ingin dia faham betapa besarnya peranan dia sebagai anak sulung dalam keluarga. Saya tekankan betapa dia adalah idola atau ikon kepada adik-adiknya.


Tak larat nak sambung...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing