Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, October 1, 2009

Sayasukamasakdanmakan


"Hihihihi..."
"Hahahaha..."
 "Kikikiki..."
"Hehehehe..."

Saya dan Ain sama-sama ketawa.  Terkekeh-kekeh, makin lama makin kuat gelak kami.  Terasa darah di tubuh beredar cepat dan badan menjadi panas.  Apa yang lucu tu?
Sebentar tadi hubby muncul bertanya menu untuk makan tengahari ini.  Sambil membalas pandangan, "jadi nak buat botok-botok?" tanya saya semula sambil jari-jemari terus bermain di keyboard.  Kelmarin saya beli ikan cencaru di kedai.  Rancangan awal nak bakar, cicah kuah asam, kegemaran sekeluarga.  Lagipun sebaik Syawal menjelma, hampir setiap hari hanya jumpa daging dan ayam dalam hidangan.  Hubby yang masih free di rumah, turun ke dapur.  Dia buat persiapan untuk buat perencah dan bakar ikan di dalam aluminium foil.  Selepas selesai menikmati hidangan tengahari dengan penuh berselera, kami berbincang untuk membuat botok-botok pula.  Ikan yang sesuai digunakan ialah ikan tenggiri.  Orang yang memperkenalkan menu ini ialah Abang Onn suami Kak Lang Zai (al Fatihah untuk arwah Abang Onn).  Suatu hari beliau memanggil kami makan-makan di rumahnya dan beliau menghidangkan botok-botok dengan penuh kebanggaan.  Kami pula jenis yang tolak batu dan kayu sahaja, ternyata botok-botok memang enak.  Amat enak!
"Okey, cari resepi botok-botok kat internet," keluar arahan dari boss.  Resepi asas telah ada di dalam kepala, namun untuk lebih tepat dan puas hati, betul-betul real, perlulah merujuk resepi sebenar.
"Oh, sonang bai tu," sahut saya senang hati.  Setelah muncul laman web berkenaan, saya copy dan paste, print out, selesai.

"Eh, kenapa banyak sangat karinya tu?"  tiba-tiba hubby bertanya.  Kari yang perlu digunakan untuk 4 keping ikan tenggiri ialah 500g.  Setengah kilogram!
"Haah, banyak betul tu," sahut saya.
Berhasrat untuk bertanya kepada moderator laman web itu, saya mendaftar di situ.  Itulah yang menjadi gelak saya dan Ain.  Tanpa merancang, saya login 'sayasukamasakdanmakan'.  Terasa lucu apabila muncul alu-aluan 'Selamat Datang sayasukamasakdanmakan' di situ.
Saya dan Ain ketawa bersama.  Jarang-jarang kami ketawa lepas begitu.  Dan jarang-jarang ketawa besar begitu.  Kalau nak diikutkan, tidaklah lucu sangat pun....  Namun yang sesekali inilah yang akan dikenang-kenang.
Tiba-tiba mak pulang dari Jaya Jusco dengan abah dan Naqib.  Mereka jalan-jalan dan makan-makan di sana.
"Botok-botok esoklah..."  kata hubby.
"Laaa..."
"Hari ni simple je, makan apa yang ada,"  kata hubby lagi.
Akhirnya botok-botok ditangguhkan lagi....

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing