Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, October 8, 2009

Keturunan Pagar Ruyong

Pagi ini suami saya membeli 4 bungkus nasi lemak yang paling enak di Sijangkang,kalau lambat sikit pergi mesti dah habis iaitu di gerai Liza depan surau Hj Hassan. Saya, suami dan abang saya yang transit dari Senai untuk 3 malam, bersarapan bersama. Hari ini abang saya akan pulang ke Senai setelah selesai urusannya di Shah Alam. Beliau adalah satu-satunya abang saya, anak sulung dari 6 adik-beradik.
(Kepada bloggers yang mengikuti catatan saya dari awal, pasti faham mengapa sekejap saya jadi anak tunggal, sekejap saya ada kakak dan abang).
Abang mengeluarkan sesuatu yang dimasukkan ke dalam air milo nipis yang masih panas. Rupa-rupanya beliau mengambil Nutriblend sebagai makanan kesihatan. Abang saya amat prihatin dengan kesihatan dirinya juga ahli keluarga.   Beliau agak kurus tetapi tetap bertenaga walaupun tidak mengambil makanan mengikut jadual sepatutnya.  Inilah rahsianya...
Bermula dengan sembang mengenai Nutriblend, abang semakin rancak bercakap.  Di antaranya amat baru kepada saya seperti MENSYAHADAHKAN makanan agar memberi kebaikan kepada rohani dan jasmani.  Dahi saya kian berkerut apabila abang berteori bahawa kemungkinan kami berasal dari keturunan berdarah raja Pagar Ruyong dengan alasannya yang tersendiri.  Namun mustahil kami menyusuri semula keturunan yang telah jauh terpisah oleh keadaan dan masa.  Tambahan pula kata abang, itu semua tidak penting lagi.
Demikian, jauh di dalam hati, saya membenarkan bahawa semua umat Islam adalah bersaudara, dari bapa dan ibu yang satu.  Darah yang mengalir adalah sama warnanya.  Maka tidak ada beda sebenarnya asal keturunan seseorang.  Hanya keturunan istimewa Rasululllah SAW yang  sentiasa dipelihara Allah sepanjang zaman.  
Percakapan abang kian tinggi intipatinya, saya mula pening kepala.  Bulu roma saya menggerinding sekali sekala, kala isi perut bergelora.  Namun saya terus duduk mendengar kerana butir bicara abang amat istimewa tidak akan didapati dari sebarangan orang. 

(Abang sedang bersandar di kereta),
Didoakan abang sekeluarga panjang umur dan murah rezeki selalu, serta dimudahkan semua urusan.  Kami mengalu-alukan abang datang transit lagi sekiranya ada urusan di sekitar Selangor, pada masa hadapan.  Semoga kasih sayang kian erat walaupun jarang-jarang bertemu.  Didoakan kembali ke pangkuan keluarga dengan selamat.  Amin.



No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing