Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, September 16, 2009

Soleha


Saya amat kagum pada peribadi Soleha. Dia tulus dan polos. Bicaranya lunak, mesra dan telus. Senyumannya amat menawan. Kerlingan matanya begitu ayu. Dia sentiasa menjaga maruah dirinya. Dia memang gadis yang baik. Saya amat gemar mendengar kata-katanya, "ya, udah!" Dia sentiasa dalam kawalan emosi yang baik. Tidak pernah salah sangka kepada sesiapa sehingga musuhnya amat mudah mengambil kesempatan mendatangkan mudarat terhadap dirinya. Dia juga bukan kaki kritik kerana peribadi orang di sekelilingnya yang kurang menyenangkan tidak pernah mengganggu fikirannya. Cuma dia seperti tidak peka kepada perasaan orang yang mencintainya. Saya fikir dia benar-benar setia kepada kekasihnya sehingga material tidak mampu menggugat cintanya. Namun dia memang hebat kerana selalu membuatkan ramai orang jatuh hati dengan mudah kepada dirinya yang santun dan amat baik itu.
Mungkinkah benar-benar wujud insan berperibadi tinggi seperti ini di alam nyata... Mungkin ini yang dimaksudkan oleh Puan Ainon dengan kejelitaan sosial (?). Saya memutarkan semula ingatan kepada beberapa watak yang pernah muncul menjadi kegemaran saya sejak dahulu seperti watak pemuda miskin yang menjadi doktor terkenal, watak gadis cina yang menjadi puteri raja, watak Kaoru yang amat penyabar.
Kesimpulan awal yang ringkas pagi ini ialah bahasa itu benar-benar berperanan membentuk peribadi yang mulia. Bukti paling utama dan benar ialah al Quran itu sendiri yang mengandungi rangkaian ayat bermutu tinggi sehingga tidak dapat ditandingi oleh sebarang pakar bahasa sejak zaman berzaman. Jadi ringkasnya, marilah kita menggunakan bahasa dengan segala keindahannya mudah-mudahan peribadi kita juga menjadi indah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing