Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, September 16, 2009

Si Cici

Jam sudah 1.10 tengahari. Naqib pun sudah keluar untuk mengambil Ain dan Hidayat di sekolah. Sepatutnya mereka sedang dalam perjalanan pulang. Tiba-tiba saya agak kaget melihat Naqib masuk dalam keadaan berpeluh-peluh, "Minyak motor habis," kata Naqib agak merungut.
Saya yang sedang santai menonton Soleha bingkas menyarung tudung dan mencapai kunci kereta. Semasa kereta menyusuri pagar sekolah, kelihatan Hidayat sedang duduk bersendirian di gerai makan di tepi sekolah. Dia tersenyum sambil menuju ke kereta.
"Apa di tangannya itu?" tanya Naqib kepada saya.
"Apa?" tanya saya semula tidak pasti.
Hidayat semakin hampir, "Mama, nyanyi!"
Ada anak ayam kenit di dalam tangannya. "Mama, nyanyi. Anak ayam nak tidur," kata Hidayat lagi.
"Kamu selawat saja, mudah-mudahan ayam ini menjadi ayam yang beriman," sahut saya sambil tersenyum kepada Hidayat.
Saya terus mengajukan soalan demi soalan kepada Hidayat. Saya tidak berpuas hati kerana tidak mendapat jawapan yang saya inginkan. Bagaimana anak ayam kenit boleh berada di dalam tangan Hidayat?
Akhirnya kami pulang bersama-sama anak ayam kenit yang tidur di dalam tangan Hidayat.
Naqib dan Ain tertawa kecil. Hanessa pula begitu teruja hendak memegang anak ayam kenit. Anak ayam kenit kelihatan selesa.
Hidayat berselawat perlahan-lahan, kemudian, "Mama, buka lagu nasyid handphone."
Kemudian masing-masing mula berbincang tentang apa makanan anak ayam, di mana anak ayam akan diletakkan dan memilih nama yang sesuai. Naqib mengatakan dia akan mencarikan seekor cacing untuk santapan Si Cici.
Saya menoleh kepada Hidayat, "Tidak perlu takut lagi tidur sendirian di dalam bilik, sudah ada kawan," kata saya. Hidayat mengangguk-angguk setuju.
Di rumah, saya mencari kotak kertas yang sudah tidak digunakan lagi dan meletak sehelai kain buruk. Si Cici diletakkan di dalam kotak itu dan didedahkan kepada sedikit cahaya matahari petang supaya dia mendapat haba.
Entah sampai bila hayat Si Cici. Sekiranya Hidayat bertahan hendak membela Si Cici, kami perlu membawanya balik ke kampung. Mustahil membiarkan Si Cici bersendirian di rumah selama satu minggu. Anak-anak ini mula membayangkan Si Cici akan membesar menjadi seekor ayam yang cantik. Saya pula membayangkan Si Cici akan pergi dalam beberapa hari lagi. Seandainya Si Cici panjang umur, saya membayangkan pula seekor ayam manja yang berak merata-rata di dalam rumah. Seterusnya lebih tragis, saya terbayang airmata anak-anak di saat Si Cici hendak dikorbankan untuk menjadi ayam goreng bersalut tepung Kentucky.....
'Ploppp!' Ah, Si Cici sedang buat bising di dalam kotak mengharapkan belaian ibunya. Kasihan...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing