Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, September 10, 2009

Sayur Kacang Parang

Hidangan berbuka puasa semalam ialah gulai masak lemak cili api ikan Kisi dan sayur campur terdiri daripada putik jagung, tahu telur, bunga kobis dan kacang parang. Suamiku membeli dua ketul ayam masak sambal atas permintaan Hidayat yang terliur terpandang Hanessa menjamah ayam masak merah, baki dari lauk nasi Beriani yang dibeli di Subang Jaya. Sebenarnya beberapa hari ini kami makan lauk ayam. Untuk keseimbangan pemakanan, kami menetapkan hidangan dari ikan pula, tetapi kanak-kanak seperti Hidayat masih sukakan ayam. Jadi kami turutkan kehendaknya, apatah lagi dia sanggup berpuasa sehingga waktu berbuka. Selain itu ada juga satar, otak-otak, ikan Cencaru sumbat dan air tebu fresh yang segar.
Suamiku komplen gulai ikan tidak diletak serai. Aku diam saja.
Semasa bangun untuk bersahur, aku hiris Pucuk Gelugor yang mak bawa dari kampung dan campurkan ke dalam gulai ikan Kisi. Kemudian aku tambah lagi campuran sayur goreng dengan kobis bunga dan kacang parang yang masih berbaki.
Semasa sedang makan sahur, tiba-tiba aku teringat bahawa inilah PERTAMA KALI sayur kacang parang dijadikan sebahagian dari bahan sayur campur. Sengaja kubeli kekacang ini setelah sekian lama hanya menjeling sahaja.
Sebenarnya Naqib tidak boleh menjamah kekacang ini ekoran G6PD yang dihidapinya. Beberapa ubat-ubatan seperti ubat Malaria juga menjadi pantang kepadanya. Doktor yang mengenalpasti keadaan Naqib ini semasa kelahirannya dahulu telah memberi kami senarai pelbagai ubat dan bahan kimia yang perlu dielakkan olehnya. Sekiranya dia terdedah kepada bahan ini, sel darah merahnya akan pecah dan memburukkan kesihatannya.
Hal yang tidak diingini pernah terjadi kepada Naqib semasa dia berumur sekitar 3 tahun. Kami sekeluarga telah menziarahi keluarga abang suamiku di Perak. Aku telah mula cuba memahamkan Naqib apa-apa makanan yang tidak boleh diambil olehnya. Kemudian kami bertolak balik ke rumah. Tiba-tiba Naqib mula muntah-muntah di sepanjang perjalanan. Aku terus mengganti baju Naqib sehelai demi sehelai apabila dia muntah di atas bajunya termasuk memakaikan semula baju busuk yang sudah dipakai. Sehingga akhirnya tiada baju lagi dan aku menutup tubuhnya dengan tuala mandi. Sambil itu aku menelefon Doktor Mazlah, merujuk keadaan Naqib. Kami diminta merujuk terus kepada mana-mana klinik berhampiran. Akhirnya Naqib berhenti muntah apabila tiada apa lagi yang dapat dimuntahkan dari perutnya dan dia terkulai keletihan. Apabila kami sampai di rumah, Naqib terus stabil menyebabkan kami menangguhkan membawa dia ke klinik. Aku mula merisik sekiranya dia ada memakan sebarang makanan sebelum kami bertolak balik dari Perak. Akhirnya kami maklum dia telah mengambil seulas jajan yang dibuat daripada kacang parang daripada sepupunya.
Setiap kali aku menghantar Naqib ke klinik kerana demam dan lain-lain, aku selalu merujuk kepada doktor berkenaan tentang G6PD. Aku dimaklumkan penyakit ini akan berkurangan apabila umur kanak-kanak semakin bertambah. Untuk mengetahuinya, pesakit dibolehkan melakukan ujian kepada dirinya sendiri seperti mengambil makanan dan mengenalpasti kesan makanan tersebut.
Naqib memberitahuku dia telah mengambil jajan kacang parang dalam kuantiti yang banyak semasa dia menginap di madrasah. Makanan itu tidak memberi kesan negatif kepada dirinya.
Oleh kerana semasa berbuka petang semalam dia tidak ada bersama, maka aku memasak lagi kacang parang dalam sayur campur dan meminta dia memakannya. Tetapi dia merasa enggan. Aku terangkan sekiranya penyakitnya telah berkurangan atau tiada, sayuran ini tidak akan memberi kesan kepada dirinya. Ia menjadi tanda aras penyakit itu di dalam dirinya. Suamiku pun tidak menyokong Naqib menjamah sayur itu. Akhirnya sayur campur ini habis juga tanpa disentuh langsung oleh Naqib.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing