Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Sunday, September 13, 2009

Qiamullail pertama di surau


Naqib dan Hidayat pulang dari surau Tuan Haji Hassan pagi ini dengan penuh ceria. Ini adalah kali pertama mereka qiamullail di surau THH. Pertama kali buat Hidayat tidur di surau. Selepas solat Tarawih, Naqib menyertai tadarus Al Quran. Dia mengajak Hadi yang muda 2 tahun darinya untuk bersama qiamullail. Hidayat pula yang teruja hendak mengikut, siap bawa toto dan bantal kecil dengan sarung bantal gambar kartun, berjubah dan berserban.
Sekembali mereka, aku pun bertanya perjalanan qiamullail mereka dinihari tadi. Naqib sempat melelapkan mata sebentar. Sekitar jam 3 pagi jemaah mula mendirikan qiamullail. Ada lebih kurang 20 orang dewasa termasuk beberapa orang wanita yang datang kemudian. Usai solat, jam 5 pagi jemaah bersahur dengan Nasi Ambeng.
Aku tidak dapat bertanya panjang kerana Hidayat juga cukup seronok bercerita, keluar juga mengenai Power Rangers dan Ultraman. Macamana pula ini yang keluar di celah-celah cerita mengenai qiamullail??... Hanessa yang jarang-jarang bangun begitu awal juga tumpang semangkuk, seolah-olah abang-abangnya baru pulang dari bulan. Begitu ceria dan menyeronokkan. Hanya Ain yang terus aman dalam lenanya.
Kuharap ini menjadi permulaan yang baik untuk anak-anak ini belajar mengimarahkan surau atau masjid. Sekiranya malam ini dan malam-malam seterusnya ada jemaah yang qiamullail di surau THH lagi, biarlah Naqib and the gang terus menyertai mereka.
Aku?? Mudah-mudahan umur panjang sehingga Ramadhan 1431, insya Allah. Mudah-mudahan tahun hadapan Allah Taala memudahkan kami seisi keluarga pula menyertai jemaah sepanjang Ramadhan. Amin.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing