Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, September 16, 2009

Pakaian terpakai dan janji Tuhan


Semua pakaian yang hendak diagihkan kepada golongan asnaf telah dilonggokkan di ruang tamu betul-betul bersebelahan dengan pintu masuk. Tadi malam kami anak-beranak mendapat arahan dari big boss supaya mengasingkan pakaian itu mengikut jenis, pakaian kanak-kanak lelaki, pakaian kanak-kanak perempuan, pakaian dewasa dan seterusnya. Malam sudah larut tetapi rumah kami masih ceria sehingga big boss jadi sedikit berang dengan jerit pingkau anak-anak terutamanya Hanessa dan Hidayat yang tidak penat bergurau dan menjerit-jerit. Semasa proses pengasingan itu, ada juga tangan-tangan yang menarik beberapa pakaian ke tepi.

"Mengapa diketepikan lagi pakaian itu?" soal saya sedikit geram. "Bukan dipakai pun!"

"Nak pakaikan doll..."

"Hah?!!"
"Baik, sekiranya almari kamu tidak tersusun dengan kemas, kamu siap!!" kata saya dengan tegas.

Anak-anak tertawa dan terus ceria.

"Bagi yang ini kepada Amni dan adik-adiknya," saya menyuakan beberapa pakaian. Amni adalah anak jiran sebelah. Mereka bukan golongan asnaf. Saya hanya ingin mengeratkan lagi silaturrahim di antara kami. Rumah kami jenis semi-D. Setiap bumbung mempunyai dua pintu. Jadi kami merasa lebih rapat berbanding dengan jiran-jiran lain. Saya fikir mereka yang lain juga merasakan sedemikian dengan jiran sebumbung masing-masing. Sekiranya perlukan bantuan, jiran sebumbunglah yang paling hampir untuk mengadu.
Saya amat bersyukur ke hadrat Illahi yang mengurniakan saya jiran yang baik ini. Sebaik sahaja kami membuat keputusan hendak membeli rumah ini, saya sering memanjatkan doa ke hadrat Illahi agar kami mendapat jiran-jiran yang baik dan kawasan kejiranan yang sepakat. Sepakat membawa berkat. Alhamdulillah, semenjak perkenalan pertama dahulu, kami selalu sepakat walaupun jarang-jarang bersua muka. Saya benar-benar bersyukur. Semoga Allah SWT menambahkan lagi kurniaan ini dan meletakkan kasih-sayang yang ikhlas di hati kami di dalam kejiranan yang tidak ramai ini.

Kembali ke topik asal...

Pakaian yang berlonggok itu sebenarnya adalah pakaian kami sekeluarga. Kami bukanlah kaya-raya namun rezeki kami setakat ini alhamdulillah. Pakaian kami sederhana sahaja, tidak branded. Cuma ada pakaian yang tidak menepati selera dan gaya berpakaian masing-masing, lebih afdal diberikan kepada golongan yang lebih memerlukan. Ada pakaian yang semakin 'mengecil' kerana tubuh semakin membesar, juga afdal diagihkan. Pakaian yang bercorak out-dated iaitu corak muncul bermusim seperti corak ubat nyamuk, corak manik, sutera dengan design 10 tahun lepas, apa salahnya diberi kepada orang juga. Ia lebih baik berbanding disimpan dan menjadi buruk bertompok-tompok hitam atau digigit lipas.
Ketika keluar nada ralat di ulas bibir anak-anak, saya ulang lagi bahawa Allah Taala TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI. Ganjaran bagi setiap sedekah ialah 10 kali ganda. Ia ditambah menjadi 70 kali ganda semasa bulan Ramadhan yang berkah ini. Manakala di akhirat kelak Tuhan menyediakan ganjaran 700 kali ganda. Bayangkanlah betapa hebat dan besarnya kurniaan Tuhan. Dan ingat, Tuhan TIDAK PERNAH MUNGKIR JANJI.
Lagipun, baju-baju lama perlu dikeluarkan supaya ada ruang untuk memasukkan baju-baju baru. Betul tak?
Semasa menetap di Cheras, saya sering bertegur-sapa dengan seorang wanita Indonesia yang berulang-alik ke tempat kerjanya. Suatu hari saya hulurkan seplastik baju bayi dan kanak-kanak (pastinya setelah meminta izin dari suami) untuk diagihkan kepada kawan-kawannya yang mempunyai bayi. Wanita ini amat gembira sekali walaupun dia sendiri tiada bayi. Alhamdulillah, saya turut merasa gembira.
Semasa tsunami melanda pantai Malaysia, suami saya turut turun tangan mengambil inisiatif membuat pungutan derma pelbagai keperluan asas untuk diagihkan kepada mangsa tsunami yang tinggal sehelai sepinggang. Sekali lagi saya mengumpulkan pakaian keluarga untuk didermakan. Alhamdulillah, semoga Allah menerima sumbangan barangan dan tenaga yang dicurahkan.
Oh ya, kami juga pernah menerima berkotak-kotak pakaian kanak-kanak lelaki dan wanita dari seorang kawan berstatus jutawan yang mengemaskini almari pakaian keluarganya. Sekali lagi dari seorang kenalan bertaraf jutawan juga yang hendak berpindah ke rumah baru beliau yang bernilai jutaan ringgit di Damansara. Cantik-cantik pakaian itu.

.....> Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima.
.....> Harta-benda yang tidak digunakan sebaliknya hanya disimpan sahaja akan dipersoalkan di akhirat kelak berkenaan hak penggunaannya.
.....> Memberi dengan ikhlas demi keredhaan Allah dan yakin pada janjiNya.

....>> Selebihnya adalah urusan Allah, aku hanya melakukannya dengan berbaik sangka sentiasa.

1 comment:

Aid 'n' Effie said...

salam..emm camane nak derma baju?sebab xde pengalaman wat benda nie so xtaw mana nak derma..banyak sangat baju..

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing