Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, September 1, 2009

Lelaki yang suka buat action


Ahad pagi, kami diperingatkan supaya bersiap pada 5 petang untuk berbuka puasa di luar. Orang perempuan diminta bawa telekung untuk solat. Saya meneka mungkin kami akan akan ke masjid TTDI di Shah Alam, tapi dia menafikan. Ikut sajalah, katanya. Tandatanya bersarang di hati tetapi saya yakin tujuan tetap ke TTDI. Ke mana lagi nak berbuka kalau tak ke masjid. Dia bukan jenis suka bawa anak bini merambu ke mana-mana. Mesti ada tujuan yang pasti. Samalah juga kalau mencari rumah kenalan yang pertama kali nak dikunjungi. Mesti ada alamat lengkap, siap dengan landmark supaya senang dijumpai kelak. Kalau setakat main teka-teka, balik ke rumah semula la jawabnya.
Dia memandu masuk ke jalan yang lain. Nak ke rumah Bang Ngah Iwan ke? Dia ketawa, nak buat apa ke rumah dia? Manalah tau, kot-kot kita dapat jemputan berbuka puasa. Setelah agak jauh sedikit, saya dah boleh teka arah tujuan kami. Rupa-rupanya kami dibawa berbuka puasa di De Selat, Pelabuhan Utara Klang.
Sesekali kami ada ke sini. Makanan seafoodnya boleh tahan sedap dan sesuai dengan harganya. Sudah banyak kali kami ke sini untuk menjamu ahli keluarga. Arwah abah, mak, uwan dan terkini ialah abah Hj Mat, suami mak yang baru, juga berkesempatan ke sini.
Setelah menjamah kurma dan meneguk air, kami bergilir-gilir menunaikan solat di surau yang disediakan. Yang kecil-kecil tinggal di meja menunggu hidangan. Kemudian kami sama-sama menjamu selera dengan penuh semangat. Hidangan yang dipesan ialah siakap kukus, udang goreng butter, kailan goreng ikan masin, sup tulang, tuka bakar dan air teh o satu jug. Kurma, bubur kacang hijau dan kuih-muih disediakan percuma oleh pihak restoran. Semasa sedang menyuap, tiba-tiba dia kata yang ditujukan kepada anak-anak, "makan-makan ni sempena hari jadi mama. Selamat hari lahir pada mama.." Semua anak-anak mengucapkan hari lahir kepadaku hampir serentak. Lucu juga mereka bercakap sambil mulut mengunyah dan tangan silang-menyilang mencedok lauk-pauk. Aku rasa sungguh terharu. Cepat-cepat aku sambut dengan meminta anak-anak semua ucap terima kasih pada abah mereka di atas kejutan yang diberinya ini.
Dia memang suka buat kejutan. Yang ini aku suka. Ada juga kejutan yang aku tak suka. Aku kadang-kadang risau sekiranya satu hari mendapat kejutan yang menakutkan.
Namun, untuk ketika ini, kali ini, aku amat sukakan kejutan ini. Aku rasa seronok dan dihargai.

Kesimpulannya, lelaki memang tidak pandai menggunakan perkataan. Mereka memilih menggunakan perbuatan untuk menyatakan perasaan.

Kepada abang, terima kasih di atas kasih sayang yang diberikan.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing