Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, September 16, 2009

Ayam dan Aku

Apabila Hidayat membawa balik Si Cici, serta-merta aku terkenang semula ayam aku. Sebagai seorang anak tunggal, aku sentiasa bersendirian tanpa kawan semasa di rumah. Kawanku adalah mak dan abah (arwah). Kalau abah kerja, aku berkawan dengan mak. Kalau mak keluar, aku berkawan dengan buku. Atau menyanyi semua lagu yang aku tahu. Atau memasang angan-angan melangit tinggi. Ada juga kucing tetapi kucing pun selalu keluar merayau. Hingga satu hari aku menculik seekor anak ayam yang terlepas sendirian dari ibunya yang garang. Mak membiarkan aku bermain dengan anak ayam di dalam rumah. Manjanya anak ayam itu, mengekori aku ke mana sahaja kaki melangkah. Ia mematuk-matuk jari kakiku. Kadang-kadang aku menyembunyikan diri hanya untuk berseronok mendengar anak ayam tercari-cari dengan bisingnya. "Cip cip cip..." Aku baring dan anak ayam akan memanjat untuk bersembunyi di bawah rambutku, cuba mendapatkan haba di leherku. Seronok bermain dengan anak ayam melainkan apabila mak memarahi aku kerana tidak peka dengan berak anak ayam yang kecil dan merata-rata. Akhirnya aku menangis kerana satu hari menemui anak ayam telah kejung dan dihurungi semut. Kata mak, anak ayam patah bulu roma, tidak boleh dipegang-pegang, walhal bagi aku anak ayam amat suka dipegang-pegang. Buat beberapa kali seterusnya, anak ayam mati diganti dengan anak ayam lain yang sebaya dan comel-comel belaka. Natijahnya tetap sama, mati dan ditangisi.
Satu hari abah menyembelih ayam jantan kesayangannya. Selepas sempurna sembelihan itu, abah melepaskan ayam menggelepar. Airmataku bergenang dan meleleh di pipi. Tiba-tiba ayam jantan itu bangun dan berjalan merata-rata dengan leher terlentok dan terbuai-buai. Darah berciciran di tanah. Kata abah, ayam ini hebat dan liat nyawanya. Setelah beberapa lama, barulah ia tumbang ke tanah tidak bergerak lagi. Sungguhpun airmataku mengalir kerana teramat kasihan kepada ayam yang disembelih itu, aku tetap berselera makan masakan gulai ayam masak lemak cili api atau ayam goreng yang mak buat. Sedappp...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing