Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, August 22, 2009

Setelah beberapa waktu berlalu...

Assalamualaikum!
Saya telah kembali, saya fikir begitu.
Insya Allah blog ini akan saya tuliskan sesuatu jika tidak hari-hari, mungkin selang beberapa hari. Saya fikir telah ada sesuatu yang boleh saya coretkan di blog ini.

Pagi ini saya menziarahi blog PTS untuk mengambil alamat tempat kursus yang bakal saya ikuti esok. Kemudian saya layari entri-entri sekadar melihat tajuk, lalu saya terhenti di tajuk ini. Kepada Puan Ainon, maaf saya mohonkan, dan selepas ini saya akan nyatakan kemaafan ini di blog puan. Saya ambil entri di bawah kerana saya sangat terpesona dengan pengisiannya, sedikit pemakluman yang menjawab banyak persoalan. Terima kasih kepada Puan Ainon yang tidak terhingga.

Sila baca...

Novel Sastera dan Novel Picisan

Banyak novel yang bermutu sastera sebenarnya ceritanya biasa-biasa sahaja. Banyak juga novel picisan yang mengemukakan cerita yang bermutu. Yang mengangkat cerita menjadi sebuah karya sastera adalah bahasanya.

Apalah luar biasanya cerita seorang perempuan bernama Salina, yang berhati mulia, tetapi telah menjadi perempuan-P akibat Perang Dunia II yang menimpa Singapura. Apalah luar biasanya cerita gadis kampung bernama Siti Nurbaya di Sumatera pada tahun 1940-an, yang dipaksa berkahwin dengan lelaki tua kayaraya akibat ibu bapanya yang tidak mampu membayar hutang kepada si tua itu.

Cerita biasa-biasa seperti kisah Salina dan Siti Nurbaya, apabila ditulis menggunakan Bahasa Melayu Tinggi, maka cerita itu menjadi luar biasa disebabkan bahasanya yang luar biasa, yang tidak akan kedengaran digunakan orang di kaki lima, di stesen LRT, di dalam disko, dan di gerai nasi campur.

Jadi, yang dikatakan sastera itu ada pada bahasanya. Ayat-ayat dan dialog-dialog yang tertulis dalam karya sastera itu tidak akan dapat didengar dalam percakapan sehari-harian.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing