Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Wednesday, August 26, 2009

Seorang insan yang mengkagumkan


Pagi ini saya bangun awal seperti biasa untuk menyediakan juadah ringkas bersahur. Keheningan yang mencengkam membuatkan saya tergerak untuk membuka siaran tv. Peti tv lama milik abah yang dibawa dari kampung (dua tv lain jadi perhiasan di tepi dapur kerana kerosakan yang mengganggu siaran lebih lancar) ini telah 'lari' tune siarannya. TV1 tidak berwarna namun masih jelas gambarnya. Pagi sebegini saya tidak berselera pula hendak menonton tv swasta yang sentiasa ceria itu, lalu tv1 menjadi pilihan (saya jarang menonton siaran tv1). Masa pun berlalu perlahan sambil saya ditemani suara tv yang sedang menyiarkan siri Syahadah.
Setelah lengkap hidangan di meja makan seadanya, saya mula menggerakkan setiap anggota keluarga untuk bangun bersahur bersama-sama. Kala itu, siaran siri Syahadah telah tamat dan rancangan baru mengambilalih. Ia mengenai seorang insan kurang upaya bernama Roslan Bidin. Sambil menyuap makanan sambil mata saya melihat siaran di tv. Semakin lama semakin menarik cerita mengenai individu ini. Ia memperlihatkan kehidupan harian beliau serta beberapa usaha yang dilakukan untuk menyara hidup. Dipaparkan juga beberapa novel dan buku kanak-kanak yang telah dihasilkannya. Ini yang amat menarik perhatian saya sebenarnya. Rakaman menunjukkan beliau sedang menaip (saya tidak berapa pasti sama ada komputer atau mesin taip) di meja dengan tekun menyebabkan hati saya berdetik. 'Sesungguhnya hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih'. Saya mula merasa kagum kepada pemilik nama ini. Saya akan cari novel yang telah dihasilkannya untuk dibaca. Dan tidak dinafikan cerita beliau sedikit sebanyak memberi suntikan semangat kepada saya untuk menulis novel juga.
Semoga kehidupan kita dipermudahkan oleh Allah SWT. Tiada kudrat melainkan dengan kudrat-Nya, maka hanya kepada-Nya kita memohon kekuatan menjalani hidup.



..: idea ada tapi tak cuba dikembang-kembangkan. sudah ada yang menunggu novelku tapi aku belum memulakan. sedangkan masa terus berlalu tidak menunggu. perasaan tidak mampu ini perlu diatasi. sebuah keyakinan diri.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing