Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, August 13, 2009

Samudera Nasihat


Bismillahirrahmanirrahim.
Sudah lama blog ini saya pinggirkan. Bukan tiada idea tetapi kegilaan yang menyerang pada pertama kali saya membuat blog ini tiada berbisa lagi. Saya hanya ternanti-nanti kedatangan Ramadhan yang mulia. Ada sedikit kelainan yang di luar kebiasaan. Saya sendiri tidak mengerti.
Untuk tidak membiarkan blog ini terus terpinggir sedangkan ia boleh dimanfaatkan, saya berhajat untuk mengambil petikan, menyadur, atau menulis semula sesuatu yang semoga dapat memberi manfaat kepada jiwa saya sendiri khususnya buat peringatan dari kelalaian dan keterlekaan dengan urusan duniawi yang sentiasa sibuk setiap saat.
Buat awalannya di sini, saya mengambil petikan dari buku Nasihat Buat Setiap Diri, yang saya beli ketika bergelar pelajar dulu. Ia mengandungi nasihat yang telah disusun bab demi bab, yang diambil dan diterjemahkan oleh penyusunnya dari kitab Nasoihul Ibad dan Al Wasail Ila Ma'rifatil Awail karangan Imam Sayuti.

Berkata Jibril a.s :
1. "Wahai Muhammad! hiduplah sesuka hatimu, tapi ingat sesungguhnya engkau akan mati."
2. "Wahai Muhammad! kasihilah sesiapa sahaja yang engkau suka, tetapi ingat sesungguhnya engkau akan berpisah dengan mereka."
3. "Wahai Muhammad! berbuatlah apa yang engkau suka tapi ingat sesungguhnya engkau akan dibalas tentangnya."

Semoga bersama mandapat manfaat, inysa Allah.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing