Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, July 14, 2009

PJAC - sesi belajar pertama


Lewat 10 minit, sepatutnya jam 930 dah sampai di PJAC. Time nak keluar macam-macam la sangkut nak diselesaikan. Cepat-cepat tukar baju dan cepat-cepat menuju ke PJAC. Su sengih je lihat kelibat saya di depan pintu. Bersepah kak, katanya. Saja saya tak maklumkan nak datang, sambil boleh spot check. Hmmm...belum berapa clear.
Mejanya katanya kelmarin dah ada tapi hari ni dah diletak tv pulak. Kena la buat aktiviti atas lantai je. Saya panggil Iman, Dina, Hakim dan Najwa masuk ke bilik. Yang lebih kecil tidur dan yang lebih besar masih di tadika. Tadah tangan dan baca doa penerang hati sama-sama. Kami buat aktiviti pertama hari ni, mengenal huruf 'a' - angsa. Saya cerita sikit-sikit tentang angsa, dalam pada tu terfikir pulak kena ada buku untuk BI jugak. Iman nampak lebih fokus, Najwa asyik merenung saya, Dina nampak kurang selesa dengan hingusnya, dan Hakim senyum-senyum ceria. Semasa mula mewarna gambar angsa, Hakim nampak resah, rupa-rupanya sakit perut nak membuang. Apabila Hakim masuk semula selesai urusannya, kami dah beralih ke sesi seterusnya, iaitu sesi mendengar cerita. Hari ni saya bercerita mengenai 'Pengail dengan Raja Ikan'. Dina mula menguap-nguap, alahai...Tapi bila saya ubah suara kecil untuk watak Raja Ikan tu, Dina nampaknya berminat untuk terus mendengar. Yang paling fokus ialah Iman dan Hakim. Mereka ni dah 4 tahun, pegang pensil pun dah cekap. Dina dan Najwa baru 3 tahun. Nampaknya sesi belajar ni perlu diringankan lagi, dipendekkan masanya atau diselitkan dengan aktiviti lebih menarik seperti keluar dari nurseri melihat alam sekeliling. Dulu saya buat macam ni dan kanak-kanak memang seronok sangat, tapi sebelum tu kena janji dulu sentiasa dekat dengan cikgu dan tak lari-lari jauh, kalau tak, itulah pertama dan terakhir kali keluar nurseri. Kadang-kadang saya bawa mereka ke taman permainan tak jauh dari nurseri. Hasilnya hingga kini, kebanyakan kanak-kanak yang dah keluar dari nurseri ni masih 'berminat' dengan saya. (Cerita dah menyimpang pulak ni...). Balik ke sesi belajar tadi, tengah syok bercerita, hset saya berbunyi, cik abang tanya saya kat mana dan suruh balik sebab dia dah nak keluar. Akhir sekali, saya sapukan sedikit wangian ke tangan masing-masing sebagai penghargaan. Selesai, saya bergegas balik. Dalam hati, saya menjangkakan kedatangan saya selepas ni pasti ditunggu-tunggu, mudah-mudahan tak banyak sedikit mereka dapat sesuatu yang bermanfaat hari ini.
Ya Allah, mudahkan urusanku dengan kanak-kanak ini. Berikanku kekuatan untuk mengenalkanMu, Tuhan, kepada mereka. Terima kasih, Tuhanku.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing