Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Monday, July 13, 2009

Bacalah Anakku

Nisa Irdina dah sampai buku 4 Bacalah Anakku. Setelah beberapa minggu, saya dapati setiap hari Isnin dia boleh membaca agak laju. Tapi Selasa dan Rabu, dia mula tersekat-sekat semula. Isnin seterusnya laju balik. Minggu lepas saya nasihatkan dia jangan banyak sangat bercakap nanti ilmu hilang bersama cecerannya. Tujuan saya sebenarnya supaya dia tidak hilang tumpuan. Guru sekolahnya pun kata dia macam mak nenek. Masa dia stay sekejap di PJAC dulu, Cik Yam dan Siti yang menjaga dah panggil dia mak nenek. Kuat mencecer, bahasanya pun macam orang tua-tua. La ni bila saya mula merenung time dia nak mencecer, cepat-cepat dia menekup mulutnya dengan tangan tapi masih bercakap, tak nak ilmu keluar, katanya.
Hari ni dia terlupa nak ambil bungkusan hadiah untuk diletakkan di sampingnya. Saya pun buat-buat tak tahu saja. Lima bungkusan hadiah yang simple dibalut kertas pembalut yang cantik untuk setiap buku Bacalah Anakku yang dia habiskan, mulai buku 4 sehingga buku 8, insyaAllah. Idea ini muncul apabila Nisa mula merasa enggan datang untuk sesi Bacalah Anakku seperti selalu. Sementelah ibunya baru melahirkan dan berehat di rumah sepanjang masa. Saya mula risau seandainya saya gagal menarik hatinya untuk datang belajar.

Masa ibunya mencurahkan kegusarannya (masa tu Nisa belum belajar dengan saya lagi), saya ingatkan saja bahawa baru 3,4 bulan masuk tadika takkan dah expect Nisa lancar membaca. Saya masih ingat pesanan Dr Datin di UM agar tidak memaksa anak-anak atau meletakkan harapan terlalu tinggi di usia muda. Saya berpendapat Nisa lebih pick-up berbanding Arif, abangnya. Kanak-kanak perempuan biasanya lebih tekun berbanding kanak-kanak lelaki. Saya yakin Nisa absorb apa yang dibaca walaupun dia selalu cepat lupa. Di sinilah perlunya guru atau tenaga pengajar membuat pendekatan lebih kreatif dalam mangajar kanak-kanak kerana daya kreativiti boleh menjadikan suasana pembelajaran lebih menarik dan memberangsangkan. Saya benar-benar berharap Nisa akan menyudahkan Bacalah Anakku sehingga buku 8 dan benar-benar lancar membaca sebelum dia masuk Tahun 1 tahun depan. Saya tak mahu menetapkan tempoh untuk Nisa walaupun testimoni mengatakan 3 bulan untuk tamat dengan jayanya. Apa yang penting ialah hasilnya bukan tempohnya. Lagipun ini percubaan pertama saya (Arif tidak sempat menghabiskan sesi ini dengan saya). Ya Allah, permudahkanlah urusan ini bagiku dan Nisa. Terangkanlah hatinya, mudahkanlah kefahamannya dan kuatkanlah ingatannya, mudahkanlah dia belajar. Berkatilah usaha ini dan lorongkan kami ke jalan yang Engkau redhai. Amin.

No comments:

Search This Blog

Loading...

Blog Archive

Pakaian Muslimah

aku dan dia

Lilypie Angel and Memorial tickers