Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, July 17, 2009

Allah Maha Pemelihara

Saya baru balik dari menjemput Naqib di madrasah. Minggu lepas saya hantar dia balik jam 10 malam. Kali ini menjemput dia pun jam 10 malam bergerak dari rumah. Hubby ada hal tak mahu tolong jemput. Saya menahan mengantuk bawa kereta malam-malam. Kereta melelong-lelong ke tepi ke tengah. Benar-benar bahaya! Tiba-tiba saya terperanjat apabila dah hampir benar dengan bonet kereta di hadapan, hilang sekejap rasa mengantuk. Saya buka tingkap kereta dan tutup penghawa dingin. Saya tarik nafas panjang-panjang, tahan lama-lama sikit dan lepaskan sebanyak mungkin karbon dioksida dari paru-paru saya. Lepas tu saya terbuai semula dek mengantuk.
Minggu lepas, saya terlampau mengantuk sehingga saya ambil masa sebentar melelapkan mata di hadapan madrasah. Naqib tunggu sampai saya terjaga sendiri. Rupa-rupanya saya dah terlelap sekitar 10 minit, saya rasa agak segar tetapi masih keletihan. Kemudian barulah saya memandu pulang ke rumah. Tidak lama kemudian mata saya kembali semula mengantuk bagai ditindih batu di kelopak mata. Sepanjang perjalanan saya berlawan dengan rasa mengantuk. Dalam pada mengantuk tu saya bawak agak laju jugak hampir 100km/j. Alhamdulillah, akhirnya sampai jua ke rumah dengan penuh kesyukuran ke hadrat Illahi yang Maha Pemelihara.
Tadi, dah separuh perjalanan tiba-tiba saya terperasan jalan raya bertukar gelap, lampu jalan mendekati kawasan Hicom tak ada atau tak menyala, dan rupa-rupanya saya tak menyalakan lampu kereta semenjak bergerak dari madrasah. Cepat-cepat saya hidupkan lampu kereta. Gara-gara mengantuk sampai tak perasan. Maha Suci Allah yang memelihara kami. Saya ajak Naqib berbual tentang ijtimak tempohari. Saya nak tahu berapa orang kawan-kawan madrasahnya yang dah pergi ke ijtimak. Naqib bercerita dengan suara perlahan, lebih tepat mengumam menyukarkan saya mendengar dengan jelas. Kereta pun melelong ke tepi ke tengah...sekali lagi saya berperang dengan rasa mengantuk. Mendekati Johan Setia, barulah saya dapat mampir ke Petronas membeli sebungkus kuaci hitam Sunflower, kali ke dua saya beli, dengan keyakinan kehalalannya. Saya dan Naqib sama-sama mengunyah kuaci. Kalau dulu-dulu, saya betul-betul bawa laju mencecah lebih 120km/j berlumba-lumba di highway, kaedah saya menghilangkan mengantuk, kerana fokus saya meningkat apabila memandu laju. Jarang pulak kena saman. Masa tu keretanya pun memang kena bawa laju, tekan sikit dah jauh lajak ke depan. La ni, tak kuasa nak bawa laju sangat, nak kereta ni tahan lama. Lagipun tak kuasa nak bayar saman. Seiring dengan usia, kematangan pun bertambah tak banyak sikit, biarlah pandu cermat jiwa selamat.
Malam ini kami sampai ke rumah dengan selamat, alhamdulillah. Jangan lupa baca doa, latih anak-anak baca doa naik kenderaan bersama-sama. Saya selalu suruh Hidayat baca doa, atau Naqib, dan kami aminkan bersama-sama. Dalam kelas Hidayat, hanya dia yang boleh membaca doa naik kenderaan. Bukalah siaran IKIM, ada mengaji dan sekurang-kurangnya nasyid yang memuji Illahi, lebih afdal daripada siaran radio yang memutarkan lagu-lagu evergreen atau pop atau rock atau sebarang lagu terkini dan gelak ketawa DJ yang berdekah-dekah.
Banyak-banyak berdoa mohon keselamatan dari Allah yang Maha Pemelihara, semoga selamat sepanjang perjalanan sampai ke destinasi.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing