Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, June 23, 2009

Apakah Satu Kebetulan..??

Pagi-pagi lagi aku dah keluarkan tulang lembu beku dari peti ais. Cadangnya nak buat sup tulang. Nampaknya sepanjang minggu ni menu keluarga ialah yang dimasak rebus atau bakar, bukan goreng-menggoreng atau tumis-menumis. Kata orang tua-tua kalau kena chicken pox atau cacar tak boleh menggoreng dalam rumah. Kemudian aku teringat 'janji-janji manisku' dengan Su, nak buat kelas aktiviti di nurseri, dah dimaklumkan pun kepada ibubapa, tapi entahlah, kebetulan atau apa....semenjak dia take over nurseri, macam-macam hal berentetan terjadi dalam keluargaku. Perkara yang menghalang aku menghadirkan diri ke nurseri untuk memenuhkan janji. Aku scan buku bergambar kanak-kanak dan buat salinan beberapa keping. Dalam hati berkira-kira nak ke kedai membeli sup bunjut dan saleri, jadi bolehlah singgah sekejap di nurseri menghantar salinan gambar untuk diwarnakan oleh Iman, Hakim, Dina dan beberapa orang kanak-kanak lagi di sana. Lin yang datang bekerja part time boleh tolong handle aktiviti ni, fikirku. Berbasa-basi dengan Su, aku katakan aku belum dapat lagi nak menjalankan aktiviti dengan budak-budak. Dia hanya ketawa, memang orangnya mudah ketawa, sesuai benarlah dengan pekerjaannya yang bergelumang dengan kanak-kanak.

Memang, tak lama selepas persetujuan dibuat untuk dia mengambil alih PJAC, kami sekeluarga mendapat sakit mata, lepas seorang, seorang kena. Kesannya sampai sekarang mata kananku agak kabur. Ain, orang yang terakhir kena jangkitan sakit mata. Belumpun mata Ain baik betul, Nessa pulak kena kudis atau 'cengkering', istilah yang suamiku bagi, entah dari mana dia dapat istilah tu, ramai orang yang bertanya dua kali bila mendengar aku menyebutnya. Ia bukan chicken pox, rupa kudis tu berbeza dengan kudis chicken pox. Kami hanya memberinya minum air kelapa, kemudian aku menyapu badannya dengan gel Anion. Kadang-kadang aku sapu dengan minyak Habbatus Sauda, setelah aku terpaksa bercerita kebaikan minyak ni ala-ala penjual ubat gitu pada budak seorang ni. Macam biasalah, dia bersikap anti-ubat hatta kepada air kelapa. Alhamdulillah, kudisnya tak melarat, hanya di beberapa tempat saja.

Sebaik saja Nessa sembuh, Ain pulak sakit perut sampai ditahan di wad. Hari ni dia ke sekolah tapi tak lama kemudian guru kelasnya menelefon, katanya Ain muntah dan nak balik. Kata Ain, macam ada benda meletup-letup di perutnya. Apakah itu???? Memang memusykilkan hatiku.

Semasa Ain di wad, Hidayat di rumah demam. Pagi semalam dia tak larat nak ke sekolah. Akupun macam biasa, semenjak ada testimoni terdekat jiran-jiran yang guna gel Anion untuk mengurangkan panas badan, mulalah nak menyapu gel ke badan Hidayat. Eh, apa ni...? Buka baju cepat! Oh, rupa-rupanya dah kena chicken pox. Cepat sungguh melarat ke serata badan. Bibirnya pun kena.Tubir mata pun kena. Kesiannya. Badannya pun agak panas. Aku bawa dia ke klinik swasta dan dia diberikan 3 botol ubat makan, satu ubat sapu dan satu ubat mata, RM45.
Okey, semalam suamiku nak hantar Naqib balik madrasah tapi dia keberatan, nak balik petang minta aku hantar. Tapi lama pulak di klinik, jadi kensel la nak hantar. Pagi ni dia demam pulak. Jadi...tak jadi la balik.

Itulah kisahnya keluarga kami awal minggu ni. Malam tadi suamiku telefon mak dia, bagitau keadaan Hidayat. Mak mertuaku kata, jangan biarkan air bertakung, keringkan. Hmmm, memang ada air bertakung, apa lagi kalau tak kolam ikan Meon yang belum siap tu! Aku pun jera-jera dia supaya bersihkan kolam tu cepat. Nak tau tak, masa nak bersihkan kolam tu, tiba-tiba pinggang dia kena 'terajang' dengan sesuatu. Apa bendanya, aku tak nampak. Agaknya mungkin ada 'orang' dah berkampung kat kolam tu. Ish tak boleh jadi ni. Sekarang sama ada keringkan kolam tu atau...

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing