Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Saturday, May 9, 2009

Tukar nama bapa angkat

Pagi ini aku mengambil sedikit masa melayari internet. Tiba-tiba hp berbunyi. Kedengaran suara wanita yang tegas nadanya. Panggilan dari JPN rupa-rupanya. Beliau ialah Puan Maznah, Pendaftar yang meluluskan permohonan di JPN. Beliau merujuk kepada permohonan aku untuk menukar nama bapa angkat kepada bapa kandung, dari Manaf kepada Hassan. Katanya, permohonan ini complicated sebab masa yang terlalu lama (39 tahun) dan komplikasi yang bakal aku hadapi dari segi dokumentasi kelak sekiranya permohonan ini diluluskan. Puan Maznah memberi kenyataan sedemikian kerana bukan aku seorang saja yang membuat permohonan ini. Semenjak pihak Mufti mengeluarkan kenyataan wajib menukar nama bapa angkat, ramai yang datang untuk membuat pembetulan. Pelbagai bentuk masalah yang muncul sehingga sekiranya diluluskan akan menyusahkan pemohon sendiri. Jadi Puan Maznah menasihatkan agar permohonan ini ditutup failnya memandangkan aku, keluarga angkat dan keluarga kandung telah maklum kedudukan aku dalam keluarga. Perkara ini memang sebenarnya telah aku maklum sedari awal lagi. Namun demi memuaskan hati semua pihak, aku teruskan juga walaupun baru sekarang aku mampu untuk melakukannya. Moral - takdir yang telah terjadi tidak dapat diubah tetapi hari depan masih boleh dirancang. Semoga Allah mengampuni kami semua.

1 comment:

ariff said...

..dapatkan hitam putih dari JPN tentang recommendation mereka... atau buat Xcrip tentang apa yang mereka cakapkan...untuk dimaklumkan kepada semua pihak...

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing