Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, May 8, 2009

Sup ThurSun

Aku baru menjejakkan kaki ke bumi bertuah Brunei Darussalam. Sungguh indah negara comel yang kaya-raya ini. Setelah beberapa hari di sana, suatu malam suamiku berhajat membawa aku makan di Damuan, salah satu tempat makan yang sering dikunjungi oleh pengunjung berkeluarga. Terletak di tepi sungai Damuan. Hidangan yang ditawarkan sering dianggap menepati selera orang Malaysia yang biasa dengan ramuan pedas bercili dan rempah-ratusnya, berbeza dengan selera orang tempatan yang menyukai masakan manis-manis. Aku agak teruja untuk mencuba menu Brunei. Sebaik turun dari kereta, aku melenggang dengan suami menuju ke meja pertama lantas melabuhkan punggung. Mataku tertumpu ke menu yang digantung di dinding kedai. Tertera menu utamanya, sup. Mataku terus meniti baris-baris perkataan di menu itu. Lantas tanpa berfikir panjang, aku meng'order' pada suamiku dengan suara yang agak kuat, "Bang, Sup ThurSun satu, bang!" Suamiku kelihatan tercengang, dia merenung menu itu agak lama sehingga aku jadi kehairanan. Kemudian dia tersenyum-senyum kepadaku.
"Kenapa, bang?" tanya aku lurus bendul.
Dia lantas berbisik padaku, "Mana ada Sup ThurSun! Yang ko baca tu Sunday, Monday, Tuesday punya la..lain hari lain supnya..." Masya Allah, rupa-rupanya aku tersilap baca menu. 'Thur' bermakna Thursday, dan 'Sun' bermakna Sunday. Kesilapan bermula kerana perkataan itu ditulis secara ringkas dan diletak berdekatan. Sempat aku perhatikan pengunjung2 lain di meja berdekatan tersenyum2 saja. Pelayan kedai pun tersipu2 menahan tawa barangkali. Kisah lucu ini terus dijadikan bahan untuk mengusik aku setiap kali muncul menu sup dalam pertemuan dengan kawan-kawan. Bahkan sampai sekarang setelah 13 tahun berlalu, kadang2 suamiku mengulangi menyebut2 istilah Sup Thursun semata-mata untuk mengusik dan mentertawakan aku bersama anak-anak. - Rencah kehidupan tambah keceriaan, kan....

1 comment:

Naqhuhines said...

ahh ... ni cerita lama yang sengaja disegarkan semula ... terjadinya sekitar 1996 ... tapi Sup Thursun terus glamer hingga kini. Sebut je sup, mesti Sup Thursun yang keluar. Sabar aje le ... hihi.

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing