Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Friday, May 29, 2009

Seorang Penulis itu...


Seorang yang bergelar penulis, atau mampu memikul title penulis, ialah orang yang selalunya peka dengan persekitarannya. Paling tidak disangkal, bakatnya sedikit sebanyak bermula sewaktu masih terlalu muda. Minatnya tinggi, kebolehannya hebat menguntai ayat dari isu simple hingga isu berat. Pastinya dia sangat gila buku, apa saja akan dibacanya. Dari situ dia akan mengumpul maklumat, memeramnya, memprosesnya dan mengeluarkannya semula. Jiwanya halus dan berseni kerana dia memang berada dalam golongan orang seni. Otaknya sentiasa berligar, berpusing-pusing dan menerawang hingga ke angkasa paling tinggi yang mampu digapainya dalam tidur dan jaga. Yang lebih bermakna ialah dia mampu mengolah itu semua ke dalam bentuk ayat yang bakal disampaikan dengan mesej yang diingini kepada para pembaca. Bukan terpendam di dalam jiwa atau menjadi basi di dalam fikiran semata.

Biasanya dia tiada ketrampilan. Orangnya umpama seniman jalanan. Rendah diri tapi sarat dengan perjuangan. Apa sahaja tema yang diangkat akan diperjuangkan sehingga ke titik terakhir. Memang mengkagumkan!! Apatah lagi jika penulis itu mampu mengungkapkan kata-kata mutiara yang dipetik dari sumber sahih yang tidak pernah berubah sejak zaman kebenaran bermula semula, atau memetik kata-kata Penghulu akhir zaman yang penuh dengan pendidikan jiwa insaniah cemerlang. Setakat kata-kata Hamka pun sudah cukup memuaskan pada aku yang sinting ini.

Apa lagi seorang penulis itu?

Yang pastinya, dia tetap manusia biasa. Hanya dia lebih gigih, terlampau gigih, berbanding dengan orang-orang yang gigih-gigih belaka. Dia tetap mempunyai kelemahan di mana-mana, juga kelebihan di mana-mana. Itu semua berpadu disatukan menghasilkan dia yang sebenar di sebalik cerita yang dipersembahkannya bila-bila sajaaaa.......


Aku ni penulis apa??? Setahun dari sekarang? Dua tahun dari sekarang? Sepuluh tahun dari sekarang.......kalau umur panjang. Aminnnnnnnn..

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing