Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Tuesday, May 19, 2009

Sebuah Kebebasan



Pagi ini wanita itu agak rengsa. Ada rasa kurang upaya sedikit, hanya sedikit...maknanya kurang cergas seperti biasanya. Selepas bersalaman dengan anak-anak, mencium pipi dan dahi mereka (dan dicium pula oleh anak-anak juga di pipi dan dahi..) lalu mengucapkan selamat melepaskan anak-anak itu bergerak pergi ke sekolah. Hari ini hari pertama mereka akan menghadapi peperiksaan semester pertama. ''Semoga berjaya! Jawab soalan baik-baik dan teliti."

''Tapi, jangan lama sangat baca soalan, nanti tak sempat nak jawab semua...'' pesan lagi kepada budak lelaki Tahun 1 pula. Fikiran yang lurus dan bersih kadang-kadang silap tafsir sesuatu maksud yang ingin disampaikan. Jadi perlu ditambah dengan sedikit peringatan.

Kemudian, wanita itu terfikir sesuatu. Lantas dia mencapai basikal yang bersusun dengan dua buah motor di sudut rumah, tetapi tergesa-gesa masuk menghilang ke dalam rumah lalu muncul lagi dengan penampilan agak berbeza. Dia memakai sepasang kacamata hitam pula. Lalu dia berkayuh ke hilir menuju rumah pertama di deretan perumahan semi-D itu. Sekadar ingin meninjau nurseri kesayangannya. Di pertengahan jalan, terlihat sebuah van dengan pintu bahagian driver terbuka. Dia tidak dapat melihat dengan jelas ke dalam van kerana kacamata hitam itu menghalang penglihatan yang jelas di pagi yang masih kelabu. Tiba-tiba lampu van dinyalakan sekadar isyarat lalu dia ternampak gerakan tangan oleh seseorang dari dalam van. Sekadar membalas sapaan, dia pun mengangkat tangan juga. Jiran yang baik dan berhemah, sering memberi isyarat menyapa apabila bersua.
Sungguh menyenangkan jiwa! Walau seolah-olah terkurung di sebalik kacamata hitam yang terpaksa dipakai di pagi yang tenang, tetapi aura kebebasan kian kuat terasa. Walau digiat-giat oleh jiran-jiran yang ternampak keanehannya pagi ini, dia tak terasa apa. Hanya senyum dan kadang-kadang ketawa sedikit. Umpama burung yang sedang terbang melayang di angkasa yang luas terbentang. Seperti seekor helang yang menongkah langit setinggi-tingginya lalu melayah turun selaju-lajunya hendak menerkam ke bumi. Juga mungkin seperti sedang bertafakkur di tengah-tengah padang hijau yang teramat luas. Atau seperti sedang menatap senyuman suci dan tulus dari seorang bayi yang sudah pandai bermain mata. Memang mempesonakan perasaan..!

Mesej utamanya ialah Kebebasan. Tapi apa faedahnya jika kebebasan itu tidak dapat digunakan secara yang terbaik? Tanpa ilmu disiplin diri, kemahuan yang tinggi, perancangan serta matlamat yang paling diingini, masa akan terbuang begitu sahaja. Dan itulah yang paling malang dan memberi nilai sifar kepada kebebasan. Kasihan...

Fokus dan fokus dan fokus dan teruskan langkah menuju impian. Jom menuju kejayaan!!!!!!!!!!

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing