Hadith


Beramal dan Menyampaikan


Random Hadith Widget

Bismillah

Bismillah

Thursday, May 7, 2009

Rangka


Rangka apa?
Rangka cerita sebenarnya. Aku sedang mencari idea untuk disusun menjadi cerpen. Buat permulaan ni, aku lebih suka menulis (cuba menulis sebenarnya..) cerpen untuk kanak-kanak (10-12 tahun). Setelah fikir punya fikir, watak-watak dalam lingkungan umur begitu wujud di sekeliling aku sekarang. Anak sendiri dan kawan-kawan mereka, juga anak-anak jiran. Ada banyak kisah yang berlaku cuma perlu diolah dan diadun sehingga menjadi cerita yang menarik. Apa yang paling penting perlu ada nilai-nilai murni yang diselitkan untuk menjadi pengajaran kepada pembaca-pembaca muda di luar sana.
Aku terkenang kehidupan lampau yang telah menjadi sejarah, zaman kanak-kanak yang penuh keceriaan. Aku memang 'kaki buku' semenjak dari sekolah rendah. Sehingga gara-gara banyak sangat membaca buku cerita, keputusan peperiksaan aku semakin merosot. AKu masih ingat bagaimana rakan-rakan kelas bersorak gembira apabila mereka dapat mengatasi pencapaian aku di dalam peperiksaan. Bukanla nak membangga pulak tapi secara rendah hati, aku mengakui aku antara pelajar top kat dalam kelas. Tapi semenjak aku jadi gila buku, aku kurang mengulangkaji pelajaran dan itulah hasilnya.
Menjelang usia awal remaja, antara cerpen bersiri yang aku cukup nanti-nantikan setiap keluaran ialah kisah Nudra Syafini dan Mira Edora. Sampai sekarang aku masih ingat lagi nama-nama watak tersebut yang padaku sangat sedap bunyinya. Pandai betul penulisnya mereka nama yang cantik. Watak yang diwujudkan pun sungguh sempurna dan sesuai dengan jiwa remaja. Mungkin aku boleh cari dalam internet kot2 boleh contact dengan penulisnya atau bahkan dapat baca balik cerpen tersebut. Memang menarik, tapi tak taulah pada usia begini aku masih boleh menikmati cerita tu sama macam belasan tahun dulu...ok permisi dulu.

No comments:

Search This Blog

Blog Archive

Rakan Blog

Pakaian Muslimah

cinta hingga Firdaus

Lilypie Angel and Memorial tickers

Terima kasih :)

Follow by Email

utamakan Bahasa Melayu

utamakan Bahasa Melayu

Pantai Lumut

Pantai Lumut

Pantai Mersing

Pantai Mersing